ARKIB

KATEGORI

Buletin

Nissan ALMERA dilancarkan!

Views

 

Edaran Tan Chong Motor Sdn Bhd (ETCM) dengan secara rasminya melancarkan model Nissan ALMERA, sebuah sedan segmen B yang amat ditunggu-tunggu kepada pasaran tempatan di One World Hotel, Petaling Jaya. Nissan ALMERA dijangka meneruskan rekod cemerlang dan tradisinya dalam segmen yang cukup kompetitif di Malaysia itu.

Sudah dibuka untuk tempahan, Nissan ALMERA serba baharu benar-benar menepati janjinya dengan ‘Surprisingly More’. Biarpun menampilkan ciri-ciri teknologi terkini dan keluasan ruang dalaman yang biasanya ditemui pada kenderaan lebih premium, Nissan ALMERA ditawarkan pada harga cukup kompetitif iaitu bermula dari RM66,800.00. Ini selari dengan komitmen Tan Chong untuk menawarkan kenderaan mampu milik kepada lebih ramai rakyat Malaysia.

Harga di atas jalan (termasuk insurans, cukai jalan, yuran pendaftaran dan yuran tuntutan pemilikan) bagi Semenanjung Malaysia adalah seperti berikut:

GredVarianHarga (RM)
E1.5 M/T66,800.00
1.5 A/T69,800.00
V1.5 A/T76,800.00
VL1.5 A/T79,800.00

ALMERA Nissan dibezakan oleh E spesifikasi standard, well equipped V & VL spesifikasi penuh. Untuk lebih peribadi, pelanggan boleh memilih untuk Aksesori ALMERA eksklusif Pilihan. Aksesori-aksesori premium termasuklah konsol navigasi multimedia (dilengkapi dengan kamera pandangan belakang, pemain DVD, sambungan iPod, USB dan keupayaan Bluetooth), LED menendang dan kerusi kulit saduran yang mewah. Nissan ALMERA turut hadir bersama penampilan lebih dinamik, signifikan dan tanda individu menerusi alat ganti sports IMPUL Motor Racing Development. Ia menampilkan komponen-komponen eksklusif yang telah direka khas untuk memenuhi keadaan jalan raya di Malaysia. Pakej Talaan IMPUL disediakan untuk semua gred ALMERA cuma dengan kos tambahan sebanyak RM9,500.00. Nissan ALMERA yang serba baharu itu datang sekali dengan jaminan 3 tahun atau perbatuan 100,000 km (yang mana datang terlebih dahulu).

Bagi menjadikan jentera itu lebih personal, para pelanggan boleh memilih Aksesori Pilihan ALMERA yang ditawarkan untuk varian Nissan ALMERA Talaan IMPUL dan Nissan Almera standard.

Timbalan Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan Tan Chong Motor Holdings Berhad, Dato’ Tan Heng Chew dalam ucapan alu-aluannya menyatakan bahawa pelancaran Nissan ALMERA adalah peristiwa penting bagi syarikat itu kerana ia menandakan kemasukan Tan Chong Motor dalam sedan segmen B. Tan Chong telah membina warisan dan nama yang kukuh buat semua rakyat Malaysia sejak tahun 1957 sebagai sebuah pengedar kereta yang amat dikenali untuk menawarkan sedan-sedan kompak pada harga yang berpatutan.

“Tan Chong sememangnya telah menjadi sebagian daripada pembinaan bangsa Malaysia sejak Merdeka lagi. Dari generasi Sunny, kemudian zaman Sentra dan kini kami meneruskan warisan ini melalui sebuah sedan segmen B yang baharu. ALMERA terbaharu ini membuktikan komitmen berterusan kami dalam menawarkan pemilikan kenderaan yang lebih mampu milik kepada rakyat Malaysia dari pelbagai latar belakang,” jelas Dato’ Tan.

Nissan ALMERA ditawarkan dalam tiga gred berbeza iaitu E, V & VL serta versi lebih sporty, Nissan ALMERA Talaan IMPUL. Nissan ALMERA dibina di atas platform versatil “V” global baharu yang menggunakan kerangka ringan dan tegar. Kereta itu dikuasakan oleh enjin HR15DE terbaharu Nissan bersesaran 1.5 liter yang menampilkan sistem Continuously Variable-valve Timing Control (CVTC) dengan kecekapan bahan api yang cemerlang iaitu 14.9km/l untuk transmisi automatik dan 15.9km/l untuk transmisi manual (kitaran gabungan berdasarkan ujian Nissan) serta pemanduan yang mantap.

Nissan ALMERA dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan seperti front airbags, anti-lock braking system (ABS), electronic brake distribution (EBD), brake assist dan ISOFIX Child Seat System, tergantung pada gred masing-masing. Semua gred Nissan ALMERA ditawarkan dalam pilihan warna emas (Bronze Gold), hitam (Sapphire Black), kelabu (Twilight Grey), perak (Tungsten Silver) dan putih (Brilliant White).

Nissan ALMERA telah menerima pelbagai kejayaan sejak dilancarkan pada tahun 2010, terutamanya di Amerika Syarikat, Thailand dan China. Sedan itu telah terjual lebih 500,000 unit di seluruh dunia. Tan Chong yakin bahawa Sedan Global Terlaris Nissan itu mampu memberi impak dalam pasaran Malaysia. Pengarah Eksekutif ETCM, Dato’ Dr Ang Bon Beng berkata, sebagai tambahan kepada warisan hebat dan reputasi Nissan dalam aspek kualiti produk serta perkhidmatan yang tiada bandingan, para pelanggan pasti akan tertarik dengan harga Nissan ALMERA, di samping ciri-ciri yang ternyata lebih banyak (Surprisingly More). 

“Para pelanggan pasti akan terkejut dan gembira dengan reka bentuk mewah, ciri-ciri dan keselesaan yang memberikan lebih gaya, teknologi serta ruang. Nissan ALMERA bukan sekadar direka bentuk dengan penuh gaya, malah apa yang membezakannya dengan pesaing lain adalah ciri-ciri premium yang dimilikinya. Sebagai contoh, ruang kaki dan but yang terbaik dalam kelasnya serta teknologi-teknologi premium,” jelas Dato’ Dr Ang.

Beliau turut menjelaskan bahawa selain daripada harga Nissan ALMERA yang menarik, unsur-unsur lain seperti penggunaan bahan api yang ekonomi, selang servis pada setiap 10,000km dan kos alat ganti yang berpatutan adalah pendorong utama menjadikan jumlah kos pemilikan ALMERA menjadi amat memberangsangkan.

Dinobatkan oleh Interbrand’s Best 100 Global Brands sebagai jenama automotif paling pantas berkembang pada tahun 2012 baru-baru ini, Nissan telah mengembangkan nilai jenamanya sebanyak 30 peratus, jauh daripada purata industri automotif iaitu 11 peratus. Presiden Nissan Motor Asia Pacific Co. Ltd., Takayuki Kimura menyifatkan kejayaan Nissan adalah hasil daripada komitmen rakan-rakannya seperti Tan Chong.

“Tan Chong ialah rakan yang amat penting dan bernilai untuk perniagaan kami. Ia juga merupakan tulang belakang kepada pertumbuhan Nissan di rantau ini. Kami berbesar hati terhadap usaha berterusan mereka untuk menyediakan  perkhidmatan terbaik dan memberi kepuasan kepada pelanggan. Pada tahun ini, terima kasih kepada komitmen mereka untuk menawarkan perkhidmatan pelanggan yang cemerlang, Nissan telah berjaya menduduki tempat No. 1 dalam Kaji Selidik Indeks Kepuasan Jualan J.D. Power Asia Pacific 2012 Malaysia. Kami percaya bahawa Nissan ALMERA akan menandakan satu lagi detik pencapaian hebat dalam kerjasama rapat di antara Nissan dan Tan Chong selama 55 tahun,” ulas Kimura.

Maklumat lanjut, sila hubungi  Hotline Perkhidmatan Pelanggan kami di talian BEBAS TOL: 1800-88-8368 atau layari laman web: www.nissan.com.my Pandu uji boleh diatur di bilik pameran Nissan berhampiran anda!

the authorMohd Izarul
Founder
Pereka grafik berjiwa otomotif

22 Comments


  • wow, sudah bgs. Tp aku rase versi e paling laku kot coz paling murah. Beza dkt 7k, versi b dpt tambahan 1 airbags, rim alloy dan boot release control.

    Klu tambah 10k, xda byk ngat selain 1 airbag tambahan, rim alloy, boot release,navi n reverse camera, push start button n menda yg kecik2.

    Cam mahal plak tambah menda2 camtuh dkt 10k beza.

    Preve exec, beza 10k gak ngan preve premium, beza tambahan 2 airbags, esp, push start button, navi, esp n menda2 kecik. Nampak gak ketara menda2 beso gak. Tp mgkin aku terlepas pandang kot.


  • eh,br teingat, klu preve premium, beza ngan exec, selain yg aku sbt td, tambhan engine turbo charge, paddle shift control n traction control.

    Erm, klu ikut nilai, xjauh beza ngan versi v n vl dr segi rega. Klu pikir2, elok amik spec vl lah, ada tambah 1 airbag.

    Entahlah, itu kalu aku nak beli almera lah, tp klu aku xnak beli prtn, aku beli ford fiesta, byk beg anginnya. Oklah ngan rega dia, xjauh ngatpun ngan almera. Cbu xsilap aku. Yg almera ckd kot.

    Kdg2 aku xphm aper dh jd kat auto negara, kete cbu, rega lg murah dr ckd, spec lg ngancam. Pelik2. Mgkin slh org kite gak, trime bulat2, patut try pulau jap geng2 nippon, beli conti, manatau dia akan bg kete yg full spec.

    Aper2, goodluck tan chong, ada gak saingan vios. Aku dh tgk td almera, berbanding gambo, lawolah ckit depan mata. Interior design nampak pelik ckit kat mata aku, nak kata cantik, xgak, nak kata hodoh, xla hodoh. Tp cume mainan texture n color dia nampak cam quality. Proton kena blajo gak menda2 camtuh. Tp masih guna cheap plastik, same cam kete seangkatan dgnnya. Cume prtn kena blajo guna illusi optik kasi nampak interior plastik nampak up ckit. Walupun preve guna plastik same jek mcm c segmen lain n ada pkai soft touch, tp illusi optik tuh xujud kat mata org malaysia. Walupun aku tau gred kualiti plastik preve setara jek ngan pesaing. Malah ada yg lebih.

    So,prtn, rasenye tempest grey masih xnampak mahal, pkai colour yg lebih nampak mahal n texture yg paling nampak cam mahal.


  • aku suka baca komen blog satu lg, almera kete lg berbaloi dr preve dr segi rega sbb murah n preve hanya ada engine lg power :-).

    Xslh aku, tax dah sama, apsal lg mahal dr preve n preve c segment. Dgn rega lg murah lebih krg 4k, bleh dpt preve premium. Bkn turbo enjin jek, tambahan 2 airbags, esp, traction cntol, 4 wheel disc brake, security tinted(tanpa perlu tambah duit, almera nak tinted kena tambah duit), paddle shift,led headlamp, body control modul. Yg lain aksesory, lebih kurang jek,interior lg beso, boot lg beso, multilink(almera torsion beam aka kos lebih murah)

    4k bleh topup buat duit minyak.

    So, bleh kata, org ingat preve premium hanya sekadar turbo enjin jek.

    Beza preve exec dgn e grade almera, tambahan satu airbags, 4 wheel disc brake, body control modul, rim alloy, multilink suspension, boot beso, ruang dalaman beso. Yg best lg murah hampir 7k dr versi basic almera. Bleh top up duit minyak. Klu almera jimat minyak, beza sekadar rm 10 perfultank, ambiklah rm50 sebulan, setahun br rm 600. Bleh top up perbezaan minyak lebih 10 thn.

    Mestu ckp cukai xsama. Cukai dh same, walupun cbu thailand sekalipun. Ada plak ckp miti letak rega, untunglah tan chong dpt jual kete murah rega mahal.

    Tp poket memasing, tp safety 1st.


  • Good option for rakyat msia… sekrg ni tak banyak pilihan utk beli keta…

    p/s dh pakai keta import, takkn nk kecoh pasal harga bumper 3k….kalau tak mampu, tuko pakai proton je…wht the..


  • salam, bg akulah,personally,aku memandang safety 1st, cntoh klu mampu beli almera, n xkisah line mane2, amik jek yg v line atleast, ada tambahan 1 airbags. Tp klu cukup sekadar amik e grade ajek, v grade xmampu, crlah kete yg mampu dlm budget yg bleh bg lebih safety equipment pada rega lebih kurang. Unless xda option sbb cntoh perlukan mpv coz family dh beso sgt, tp mampu stakat tuh jek, nak wat camne kan.

    Duit minyak, maintenance n parts, bleh di cari, tp harga sebuah nyawa tiada ganti. Mmg idup n mati ditangan tuhan, tp kena berusahalah utk keselamatan diri n keluarga, stakat yg termampu. Hargai nyawa yg Tuhan bg. Salam.


    • Mat: bkn aritu ada annouce start 2013 semua kereta yg nak jual kat malaysia mesti ada 2 airbag minimum kan? Camna almera ni boleh lak 1 airbag?

      Jgn masuk 2013 e grade naik harga sbb kena ada 2 airbag. Almera ni ckd serendah.

      Pasal harga tu bergantung pads harga yg pengeluar hantar kat MITI. Kalau yg nk untung byk hantar la harga tinggi. Sbb segala cukai tak leh nego.

      Aku dh tgk sekali lalu almera ni. Dari segi kualiti material dan pemasangan mmg satu tahap atas proton. Proton kena amik serius benda ni.


  • yg tuh aku komen kat atas pasal texture ngan kaler,prtn kena blajo coz yg aku tahulah, dr segi material,ketebalan yg prtn pkai, same jek dgn kete seangkatan kat sini, cume xnampak cam quality. Yg aku prasan, faktor texture n pemilihan kaler. Pasal fit n finish tuh, nampak improvement. Saga flx aku, sbb nk save cost, byk share ngan savvy coz akupun ada savvy. Uneven gap same jek terbwk skali. Tp exora, mmg nampak peningkatan, gap blehkatakan same, gitu gak ngan preve. Cume nampak cam byk part cantum, so nampak fit n finish cam xcantik. So,prtn kena blajo coverline bhagian tuh. Dulu skru expose, skang dh tersorok. Tp masih byk perlu diperbaiki. Tp mmg aku perati, mgkin prtn xnak org kata copycat, cuba amik idea sendiri n aku tau diaorg buat survey pasal texture mana yg org malaysia suka. Tp survey tuh hanya keratan texture, tp klu bg full door panel sbgai contoh, walupun texture nampak cantik dlm keratan, xsemestinya nampak cantik klu buat satu door panel pkai texture tuh. Psl material, itu bleh katakan bleh cnfirm sama jek. Dr insider aku dlm prtn, n aku pernah tgk door panel vios n persona. Sama jek, cume kaler n texture nampak cam up ckit vios.

    Sbagai cntoh perbezaan kaler, cer tgk bold@exora mc1 punya dashboard, banding ngan 1st mula2 kuar exora. Yg mc1 n bold nampak lain, up dr yg lama, walhal kaler jek beza. Xnafikan ada ckit perubahan sbb yg pkai kat mc1 n bold, yg scratch resistance ckit berbanding ngan exora kerana texture yg dipilih tuh, mudah mengundang calar. Lainla pkai soft plastik.

    Bhagian airbags tu aku masih lg musykil. Rasanya syarat model diperkenalkan pada 2012, wajib 2 airbags. Yg syarat model sedia ada pada 2013 wajib 2 airbags aku xpasti. Cam prtn, persona baseline dh upgrade 2 airbags, tp saga standard masih lg tanpa airbags klu xslh lah, tp model tuh diperkenalkan tahun 2011, n sekadar facelift dr thn 2008. Tp cam kes new avanza, fl jek, xslh ada versi 1 airbag.

    Kerajaan patut kena clearkan menda nih. Xkisahlah dh lama kuar@x, kenderaan yg dipasang pada tahun 2012, wajib 2 airbags. Ataupun sbb dh lambat krn akhir tahun, 2013.
    Tp aku suka klu abs,ebd jadikan wajib. Klu bleh,esp juga.

    Airbags tuh, buat stakat nih, minimum 2 pun oklah. Tp wajibkan mana2 versi premium@hline, aper2 kete,wajib 6 airbags minimum. Walupun rega mahal ckit,org malaysia komplen, tp nk menda premium, walupun sekadar viva premium, mesti sanggup byr premium utk sume gadjet tuh. Dia ada pilihan, nk murah, 2 airbags jek, nk premium,6 airbags. Tp abs,ebd nesp, jdkan standard.


    • Aku setuju abs, ebd, ba dan esp jadi standard sbb benda yg lebih penting utk elak kemalangan.

      Sebenarnya kalau benda tu jd wajib takkan menjadikan harga kereta mahal melampau. Bila ada volume production cost jadi rendah. Setakat yg aku tau beza harga kalau sama model dan aksesori lain kecuali tambah abs dan ebf baru rm2k.


  • sorry klu kuar topik. Aku kurang setuju yg prtn terlalu nk ikut kehendak rakyat malaysia nak rega murah. Contoh preve, klu exec line, oklah cam sekarang coz bg dia affordable, tp yg premium, katalah tambah jd 6 airbags, bg seat kulit, pastuh tkr door panel blakang jd cam door panel depan, balut kulit handbrake dia, walupun terpaksa letak rega 7k lg mahal dr skrg jadikan preve premium 80k, mmg org malaysia akan komplen mahal. Tetapi yg penting, bg aku, org yg sanggup beli n byr 80k, akan rasa lebih puas ati. N mana tahu, bleh jd silent marketing, klu dia bg org tumpang naik kete, tgk wah, 6 airbags, kulit all around, nampak mewah, xnampak sgt kat mana cost cutting dia, dia bleh berminat. 7k beza, klu bulan2 xbyk ngat beza. Dlm 100 sbulan kot, tp pembeli akan puas ati. Xdala org komplen double standard. Rega beza ngan market luar, itu pedulikan sbb diaorg, sampai bile2 xpaham cukai berbeza2.

    Dh nama premium, bgla premium, n org yg beli, kena sanggup bayo premium, tp pastikan ia nampak berbaloi.

    Bukan xberbaloi preve premium skang dgn 73k, mcm2 ada. Tetapi kerana nk rega 73k, image agak tercalar sbb ada byk kos cutting kena buat. So, sh nampak kurang premium.

    Klu ikutkan sume kehendak org malaysia, prtn xkan maju. lame2 sok, diaorg phmlah.

    Hrp preve hatch akan bawa perubahan ketara, sporty, tp xda yg bleh nampak spoil especially interior. Coz jrg org komen pasal quality design exterior, cume comel@hodoh. Tp interior, org mmg pandang pada perceive kualiti.

    Tgk preve saphire, mmg nampak mewah dlman dia, jauh dr preve yg premium(abaikan bhagian kaler insert)

    satu lg, preve saphire, dkt side window glass bhagian luar, ada buh chrome cam beemer@merc. Mmg nampak elegan. Aper kata prtn buhlah, walupun kos dia akan meningkat, tp aperla sgt berbanding dgn aper effect yg dia bleh bg pada kete tuh, impression org bile tgk, walupun menda tuh kecik jek.


  • apa tagline proton lepas ni? klu kuar preve hatch mgkn “perempuan pun senang nak pakai” sbb bontot dah pendek sikit huhu. aku dah tgk almeera test drive unit ni depan mata , mcm biasa2 je, bhgn dpn sekali imbas mcm vios. tgk dashboard mcm lagi sesuai utk kenderaan lbh besar sbb design yg kebulatan dan kelihatan besar, aku je kot yg perasan camtu hehe.


  • klu nk di bandingkan preve kreta mlaysia jek kot.nk bandingkan dgn nissan..pkir la jauh skit.. jename dunie la..wlaupn segmen lain tp puas hati..jurutera jepon pandang proton x de mate la klu bab kualiti, safety,prestasi..klu ade bnyak airbag tp excden hancur habis x gune jgk..bnyak yg mati sebb tersepit..krete jepon susah nk hancur trok ble excden..sbb teknologi dieorg..die org buat kerete besi luar kereta nipis untuk sng bentuk aerodinamik..tp krangka die terbaik..


  • antara Almera dan preve akhirnya aku pilih preve terbaek antara terbaek aku bangga beli preve .. aku sering dgr org dok kutuk preve tapi hakikatnya tidak seperti yg digambarkan ,, setakat 220km sekali tekan jea ada berani almera….


  • sori geng sume, kuar topik skit..saya ngah kompius nk amik almera atau honda city..leh bg cdangan..bajet harga sekitar 70 -80k..tp tgk body almera ni mcm nmpak mewah rekabentuknya..tapi xpernah tgk live lg..

Leave a Reply