ARKIB

KATEGORI

Buletin

Pameran koleksi kereta Ferrari milik Sergio Pininfarina telah dibuka

Views

Pameran koleksi kereta Ferrari milik Sergio Pininfarina telah dibuka dengan rasminya bertempat Muzium Ferrari di Maranello. Sergio merupakan anak lelaki kepada pengasas Battista “Pinin” Farina yang merupakan pereka tersohor yang telah banyak mereka bentuk model popular kereta Ferrari yang juga digelar sebagai Prancing Horse.

Pameran yang berlangsung sehingga 7hb Januari, menyaksikan 22 modes, termasuk kereta empat pintu Ferrari dan 330 GTC Speciale yang pernah dimiliki oleh Lilian, Princess de Rethy dari Belgium. Kereta yang dipamerkan dibahagikan kepada tiga segmen, “Pininfarina and Racing”, “Pininfarina and the Grand Tourers” dan “Pininfarina and the Concept Cars”.

Turut dipamerkan sebahagian daripada kereta lumba yang direka oleh Pininfarina untuk Ferrari termasuklah 250 LM yang merupakan juara keseluruhan perlumbaan 24 jam Le Mans, 500 Mondial, 250 MM berlinetta, kereta lumba klasik 375 MM, BB Le Mans, 250 GT Berlinetta yang dipandu Stirling Moss untuk memenangi Tourist Trophy dan prototaip Sigma Formula 1 dari tahun 1969.

KLIK UNTUK BESARKAN IMEJ

the authorMohd Izarul
Founder
Pereka grafik berjiwa otomotif

Leave a Reply