ARKIB

KATEGORI

Buletin

PROTECTIONISM :- By Dr. Mahathir Mohamad

Views

1. Recently someone complained that Malaysians have to pay high prices for cars because the Government is protecting Proton.

2. Actually the high price for imported cars was fixed before Proton to reduce gas-guzzling cars from being imported. Thus cars with big engines are taxed (import duty) by 300%. Other cars are also heavily taxed to reduce import of petrol.

3. When Proton was introduced the price fixed was lower due to lower tax being charged. The buyers profited from the lower price so that those who could not buy a car before could now buy a Proton car.

4. Still the tax on Proton yielded 18 billion Ringgit in government revenue over a 10-year period. This is simply because more people bought Protons who before could not afford to own a car. The rapid growth in the ownership of cars is due to the cheapness of the Proton.

5. Today Proton’s share of the market is less than 30%. A lot of foreign cars are being imported because Malaysians are richer now. Despite Mercedes and BMW costing three times more in Malaysia than in Europe, Malaysia is one of the best markets for these huge luxury cars. They buy these cars because they just like them and do not mind the high price. It has nothing to do with protecting Proton.

6. Is the Government doing something that other Governments are not doing? I list below the measures taken by other countries to protect their economy.

7. Singapore : Buyers have to pay a high price for a certificate to import cars.

8. In America US$74 billion in Government funds were used to bail out automotive companies. (Without this bailout General Motors would close down. Americans would have to buy foreign-made cars).

9. France: Government doled out billions to automakers to keep the automotive industries alive.

10. Spain : Interest free loans were made available by the Government to support local industries.

11. UK : Millions of pounds were given to businesses and banks to prevent them from closing down. Still all British car companies have closed down.

12. Germany : Financial incentives were given to scrap older cars so that people can buy new cars.

13. Italy : Subsidies are given for purchase of “green scooter”.

14. Russia : Direct subsidies are given to auto companies and tariffs imposed on used cars to protect industry.

15. China, South Korea : Policies and subsidies are used to protect local automakers.

16. Russia, India and Turkey use import tariffs to protect local industries.

17. China, India, Russia, Vietnam, Ecuador, Argentina, Brazil all have tariff barriers. The United States imposed 35% tariff on China-made tyres.

18. The G20 resolved against protectionism but all of them provide protection in various forms for their businesses, contracts and products.

19. So, is it wrong for Malaysia to protect local industries? Actually our protection is minimal.

20. We believe in competition but we are up against countries which protect their industries against foreign products. In Europe standards are raised every year to keep foreign cars out of their markets. The cars and other products we import are cheap because of subsidies and protection by their countries.

21. In America, if there is a slight defect in the product, selling the product in the US market would be stopped. Because one person got rashes from wearing gloves made of Malaysian rubber, all Malaysian gloves were banned.

22. Millions of Toyota’s hybrid cars were recalled because one car had defective brakes.

23. We can close down Proton and buy only foreign-made cars. Roughly 50,000 people would be thrown out of work. Their families would be deprived of a bread-winner. Many other industries including component suppliers, transport companies etc will suffer. Economic growth would be effected.

24. If we think that without the need to protect Proton, foreign cars would be cheaper, we are wrong. Without the tax on foreign cars and on Proton cars, Government revenue would be smaller. There would be little money to finance infrastructure, universities, scholarships etc. Generally standards of living could decline. So the Government will have to continue with high taxes for imported cars. It is not Proton which is causing foreign cars to sell at high prices.

sumber : http://www.facebook.com/notes/dr-mahathir-bin-mohamad/protectionism/10150163589652529

Mari kita sama-sama fikirkan, 😉

the authorMohd Izarul
Founder
Pereka grafik berjiwa otomotif

68 Comments


  • NO. 24- There would be little money to finance infrastructure, so and so..

    I would say little money to finance those greedy nitwit out there.there’s nothing wrong with the high price imported cars.nothing wrong with the huge amount of tax on those cars.the intension was good.but in the end its about the flow of tax payer’s money.perhaps it’s stucked inside someone’s pocket.shame on you.


    • if you have the proof or have some knowledge where the money was channeled in a wrong way,then go to sprm.dont waste your time commenting in this blog.unless you blindly make the accusation.oppsss…maybe because you are in the rigor mortis condition,that is why you cant go to the sprm.RIP.


    • some of them just refuse to accept the reality so that they can keep on dreaming having T or H at kancil price or BMW/VW at saga price.


  • Don’t think that the money will all go into someone’s pocket. We are highly subsidized in various aspect of our life and where is the money sourced? People always complain that barang itu naik barang ini naik . I would like to put a complain against those restaurant owner . Is it justified to up the price your food and beverages, eg : teh tarik just because the price of the raw material is up by 20 – 30 cents per KILO??


  • Tax tax jugak tp kalau compare negara kita dgn France, US, UK, germany, singapore, korea, dan jepun, public transportation kita takat mana?

    renung-renungkan


    • Bro, ia bukan sebab tax semata-mata. Malaysia kini berada dalam Middle Income Trap. Cuba bro google isu ni, nanti bro faham.

      Apa yang perlu kerajaan buat sekarang ni ialah, kena jalankan dasar menaikkan gaji pekerja, remove subsidi dan sistem kawalan harga barang, insentif kepada industri teknologi tinggi, IT, teknolog hijau dan banyak lagi saya tak ingat.

      Dalam melaksanakan transformasi ni, semua kena main peranan, kerajaan, sektor swasta dan rakyat.

      Apa yang kita lihat sekarang di Malaysia ni, yg kaya makin kaya, yang miskin makin miskin.


      • Ni yang kita katakan sebagai mengekploitasi kuasa membeli pengguna.

        Harga barang kena on par dengan harga global. Tapi kerajaan kena buat publicity untuk pengetahuan orang ramai. Termasuk harga minyak masak, ayam, tepung, gula..Tapi harga biar globalla, jangan global naik, harga kita naik, global turun, tak reti2 nak turun.

        Tapi percayalah cakap saya ni. Kerajaan sedang me-remove subsidi sedikit demi sedikit. Tapi sblm tu, gaji kena naik dulu. Dan sblm gaji naik, industri kena transform dulu kepada buat high end produk-Produk mahal dan tidak labor insentif.(Teknologi canggih, pekerja kurang, gaji naiklaa)


    • saudara faiz,mmg diakui public transport negara yg saudara sebut tu canggih dan maju.sbb ape diorang blh bina sumua tu?sbb negara diorang byk duit.kalo xde duit pun,kesatuan eropah bg duit.subsidi pula disediakan pd public transport dan bukan utk minyak secara general.pernah tgk papan tanda harga minyak depan stesen minyak diorang?kalo xpenah tgk secara live depan mata, google la sendiri ek.

      tambahan plak malaysia ni byk jenis subsidi nye.gula ada subsidi,minyak msk subsidi,msk hospital subsidi,elektrik subsidi, gas subsidi…iskh,byk la kalo nak tulis.

      negara diorang pun byk sumber kewangan.kalo ckp tax,mcm2 jenis tax diorang ada contohnya VAT (valeu added tax).kdg2 ada recycle fee la.

      renung-renungkan.


      • Satu ulasan yang sangat bagus dan tidak emotional. Saya berada di bumi asing selama 6 tahun. Saya akui memang sistem public transport dan petani-petani diorang mendapat subsidi. Tidak ada sabsidi untuk hospital, elektrik, minyak dsb.

        Malah orang2 di sana ramai yang berhutang kerana bil hospital yang sangat mahal. Dari aspek ini, saya sangat bersyukur hidup di Malaysia. Cuma dari segi pub. trans. masih banyak yang perlu dibaiki. Dalam aspek ini, saya nampak kerajaan tidak begitu bersungguh2 memperbaiki sistem ini.


      • mungkin itulah bezanya negara maju dan negara sedang membangun (in term of pub trans).kita masih ada x smpi 10 thn lg utk menjadi negara maju.mungkin pd ms itu pub trans sudah byk berubah.harap ianya menjadi kenyataan.


  • Benar. Dalam kursus yang saya hadiri bersama Kastam, dapat tau bukan kereta sahaja yang berunsur protectionism. Contoh lain ialah Batik. Negara kita sangat menjaga industri batik. Jadi batik dari luar eg. Indonesia dikenakan cukai import. Cukai dikenakan ada beberapa sebab. Yang saya tau, 1) Untuk protect industri kita 2) keuntungan terhadap barangan berpermintaan tinggi spt rokok dan arak.

    Protectionism ini adalah polisi kerajaan. Tapi bukan kereta dan batik sahaja yang dikenakan cukai. Semua benda pun ada cukai. Cuma kadar cukainya yang pelbagai. Dan kena tau, cukai adalah hasil kerajaan. Tiada hasil, maka kerajaan tiada duit untuk pembangunan.

    Harapan saya, duit hasil kerajaan tu dibelanjakan dengan betul…Tak guna jika Kastam dan LHDN cari duit banyak2, tapi rakyat tak dapat banyak manfaat.


  • Saya nak citer pasal Middle Income Trap ni. Tuan tanah jangan marah. bukan nak tukar tajuk. Tapi nak kawan2 semua faham. Ia ada kaitan dengan protectionism juga.

    Saya ambil dari Micheal Schuman

    “Nak migrate dari low income kepada middle income mudah. Dari middle income kepada high income bukan senang’

    “Instead of just assembling products designed by others, with imported technology, companies must invest more heavily in R&D on their own and employ highly educated and skilled workers to turn those investments into new products and profits. It is a very, very hard shift to achieve. Thus the “trap.”

    Maksudnya senang, kita perlu mencipta teknologi. Bukan lagi pengguna teknologi.

    Nak berubah? Perlu kurangkan import. Jalankan R&D. kena ada educated skill workers. Sepatutnya swasta dah kena invest RnD. Kurangkan labor intensive, tak perlu pekerja bangla/nepal, dan jual teknologi.

    Selagi kita mengimport, ekonomi kita akan kekal macam ni. Jika nak tau Korea Selatan adalah negara yang paling kurang mengimport.

    Em..harap tuan2 dapat apa yang saya cuba sampaikan ni.


  • orang korea…diorang beli kereta nasional pun jenama hyundai and kia. kalau kita, beli jenama proton. jauh betul beze kualiti. cepat-cepatlah proton be among the world players. sampai ke tahap internationally accepted macam kia and hyundai. cedok expertise dari luar pun aku tak kesah asalkan kualiti superb. itupun kalau proton betul-betul series nak challenge all the big boys. having only “lotus ride and handling” on their ads is just not good enough


      • Bro tengok model kereta Proton/Perodua sekarang, pastu bro tengok model KIA & Hyundai sekarang. Kalo takleh nampak beza, tak tau la.

        Dan bandingkan harga yang rakyat Korea beli (Hyundai & Kia) kat negara dia dengan rakyat Malaysia beli Proton/Perodua kat sini.

        Jangan Lupa tak into consideration gaji diorang kat sana dan gaji kita kat sini. Harga kereta kat sana sama dengan gaji berapa bulan rakyat dia? Dan harga kereta kat sini sama dengan gaji berapa bulan rakyat kita?


      • Saya bagi jawapan objective, bro pilih la yang mana satu, semua pun boleh:
        a) Design tak attractive
        b) Fitting gap & flush not good
        c) Body appearance not good (dented)
        d) Color bumper and body not match
        e) Paint defect
        f) Part not function
        g) Handling not good

        Untuk harga kereta pula kiraannya macam ni, tiada kena mengena dengan berapa bulan gaji kita.

        Harga = (Dev cost + prod cost + facility cost + gov tax ) / total car volume

        Kalau nak harga murah, total car volume kena la tinggi atau kurangkan dev cost dan prod cost.


  • Semasa Dr.Mahathir cetuskan idea buat kereta sebab utamanya nak jadi negara maju. Komponen kereta ada lebih kurang 3000 unit untuk sebuah kereta. Komponen-komponen ini boleh memacu pertumbuhan industri baru berasaskan kejuruteraan (enjin), industri logam (besi), industri plastik (dashboard), industri elektronik (radio, microcip), industri getah (tayar) dan macam-macam lagi. Dengan ini pada waktu itu kita mampu beralih dari nega agrorian ke negara industri.

    Selain itu, Dr.M juga kenalkan dasar pandang ke timur. Jepun jadi contoh. Dalam tahun 60-an, kereta di Jepun sendiri lebih mahal berganda-ganda dari kereta jepun yang dijual di luar (macam Proton juga kan?). Inisiatif ini asalnya tujuan untuk promosi kereta negara di luar, dan rakyat negara kita subsidi pembangunan kereta tempatan. Tapi masalahnya, Proton alpa masa tu. Dengan cash dalam tangan RM2billion sebelum kegawatan 1998, Proton terus menerus berasa selesa dan tidak mendengar kehendak pengguna. jadilah keluaran SAGA menjangkau 22 tahun, Wira selama 15 tahun, dan Perdana sehingga ke hari ini. Ini jadikan kereta lain lebih menarik dari segi rekabentuk dan ahrga yang turun sedikit kesan pelaksanaan AFTA dan FTA dengan Jepun.

    Pada waktu inilah Thailand buka pintu seluas-luasnya kepada pengeluar kereta untuk bertapak di sana. Kini, R&D syarikat kereta gergasi untuk ASEAN berpangkalan di Thailand. Kita rugi di sini sedangkan Malaysia adalah pasaran kereta penumpang paling tinggi di ASEAN (kini dengan pantas sedang diambil alih oleh Thailand dan Indonesia.)

    “Tax on Proton yielded 18 billion Ringgit in government revenue over a 10-year period.” Betul tax ini bernilai RM18b, tapi untuk mengkambus hutang PKFZ kerajaan dah sia-siakan RM12billion sehingga hari ini dan untuk bailout Star-LRT,PUTRA-LRT, Intrakota, Park May, (disatukan bawah RapidKL, syarikat kementerian kewangan yang diperbadankan )sebanyak RM8.9b billion telah dibelanjakan. Jadi RM18billion tu hilang entah ke mana la sebenarnya.

    Proton perlu perlindungan, tapi bukan dengan melalui polisi sekarang. Polisi sekarang NPA ni lebih menguntungkan Thailand dan Indonesia. Kita dah banyak kehilangan peluang ekonomi dan peluang pekerjaan.


    • mmmm sebenarnya ada two sides of a coin dalam isu ini. kita ambil contoh industri semikon di negara kita. sampai sekarang kita adalah antara pengeluar terbesar di rantau ini selain singapura. dan industri ini juga berkembang dari segi R&D hingga lahir ramai engineer, phd, master di dalam bidang semikon.

      tetapi ada juga sesetengah kompeni gulung tikar dan lompat masuk pasaran lain yang lebih murah seperti vietnam dan china. dalam aspek ini, kompeni bertaraf global ini bagaikan opportunist. mereka cuma berminat invest selagi ada untung.

      kita tidak boleh anggap thailand akan terus menerus menguasai industri kereta ini bila2. keadaan ini bergantung kepada banyak faktor. tidak pelik kalau suatu hari nanti industri kereta di thailand boleh jatuh macam Detroit.


  • apa yg aku berharap di dlm automotive local skrg adalah non-local brand di berikan peluang untuk murah sedikit dlm at least 15% to 30% dari harga skrg. dlm pandangan aku jikalau ini dilakukan baru lah wujud positive pressure toward proton, perodua, naza n inokom. dari ini byk yg akan di upgrade oleh local company kita seperti terpaksa mengikut spec asas global sprti airbag, edb dan lain2 warranty terutamanya. ia juga akan mengiatkan lagi RnD dan marketing haruslah lagi cerdik.

    dan bagaimana pula kehilangan tax or income kerajaan dari penurunan ini? langkah seperti mewajibkan non local brand wajib di lupuskan selepas 7-9thn penggunaan bole di buat. atau pun tax utk kenderaan2 non local boleh di naikan setelah 5 – 7 – 9 thn. banyak lagi bole di buat termasuk menwajibkan sekurang2nya tayar kereta non local menggunakan local brand daripada mewajibkan sampai beberapa peratusan tempatan.

    itu je pandangan aku..aku rase tak mantap mane pun tp ini la aku nak share..sekian


  • While I want to agree with TDM on certain points, I can’t help to notice that some of his point are just varnish to cover up and to sweeten the look of the whole picture.

    Our average salary is still low not only because our employers refused to pay us reasonably but because they can hire foreign workers at half or even less than half the price they have to pay for locals. In Britain, the price of cheapest car is not more than 10 times our monthly salary, which in simple term, very affordable.

    Protectionism is good to certain extend. But it can be for forever. It must have a timeline. Proton cannot survive just because we will protect them until eternity. They must move on and must progress beyond their capabilities right now. They must do a Kia or Hyundai and they must do it as soon as possible. If not, they will end up like British Leyland, protected by the British government, but still went down to the grave.


  • takut proton gulung tikar bukan takut orang kita tak da kerja, tapi kroni kroni yang membekalkan barangan kepada proton yang tak berquality yang gulung tikar.

    Thailand buka market dia, berapa ribu orang dia sekarang yang ada kerja?


  • dan stigma malaysians sekarang… apa kereta pun boleh asaklan bukan proton, sebab semua nak jaga image dan sanggup ambil loan 10 tahun…

    duit tak da, tapi gaya kena ada.

    n kalau nak cakap pasal effieciency, bila malaysia nak buat kereta turbo diesel yang modern? or kereta 1.4 light pressure turbo yang effiecient n economical? bila? CPS turbo tak keluar lagi pun?

    memang pun kos developing drivetrain mahal, at least buatla JV..itu pun tak nak….

    brand Rolls Royce pun under BMW, but masih lagi British BUkan?

    Yeah US bail out GM..true..isnt it malaysia not doin the same by giving lower tax for proton for like 27 years now?

    saya bukannya orang economist, but kadang kadang as a layman terfikir juga, apala gov buat?


    • betul ke org malaysia sggp amik loan 10 thn utk beli kereta asalkan bkn proton?rsnye sale saga still lg tggi.at least top 2 la.xjauh beza pun dgn myvi.

      tau la saudara ni bkn economist tp jgn la ckp mengalahkan automotive engineer yg byk pengalaman dlm powertrain development.nak mcm2 dlm ms yg singkat.nak dpt anak yg sihat pun kne tggu at least 9 bln.kata nak yg berkualiti so baik kt tggu je smpi hbs sumer ujian dah dibuat.

      saudara ni selama ni kat mn.xtau ke DSZ ade ckp yg proton ada plan nak kluarkan engine baru yg ada teknologi baru dan mengalu-alukan penglibatan syarikat lain yg berminat utk bangunkan engine tu bersama proton.pendek kata proton kalo blh nak JV la utk develop engine baru tu.kalo xpercaya p la google.

      proton dah beli lotus tp lotus still lg syarikat british.kalo nak gne nama lotus pun proton kne dapat lesen jg.so ape point saudara psal RR tu?

      proton x kene bail out tp saudara yakin ke yg US xkenekan tarif/tax import yg tinggi kat imported cars?yakin ke xde other form of protectionisms such as super strict safety spec,emission reglation?


      • saya setuju dengan pendapat saudara yang iaya mengambil masa untuk membina sesuatu,

        sebab itula inspira dilahirkan, untuk mengurangkan cost developement.

        di tangan DSZ saya dapat melihat banyak improvement. saya tak kata tak ada, tapi a bit too late la, sebab bila ada competition baru mereka bergerak.

        bab pasal US mereka boleh buat protectionism but kereta mereka masih lagi murah bukan? adake kereta US dengan Kereta import mereka dari segi harga jauh berbeza?

        super strict emission, safety kan bagus? isnt that good? kalau tiday inginkan anda negera kereta mengeluarkan kereta substandard?

        strict emmision reduced pencemaran kan?
        safety is good for u kan? apa salahnya?

        dari segi bab loan 10 tahun? saya rasa ada juga banyak yang buat begitu. mungkin la kawan kawan saya saja kot?

        saya ada sebuah savvy, kereta yang saya amatkan sayangkan… tapi could be better, nasib baik DSZ pandai n megunakan chassis itu dan mencipta SAGA…

        but apa saya katakan di sini…jikalau tak de competition product yang dikeluarkan tidak yang mencapai tahap yang terbaik. kita jadi complacent.

        kalau tak percaya, tengokla sendiri. tanpa kereta Korea and kereta made in thailand , tak mungkin proton bergerak.

        wira dijual for years. one point sold for 55k?? when their business were so good, then suddenly drop to 45k when there is competition?


      • pasal RR itu, proton sungguh takut dibeli kereta takut hilang image, bagi saya TUN stubborn to say defeat.

        Lotus one superb thg bought buy yahya before he passed away, after that proton went downhill, only good thg was superb chassis! but quality was terrible….

        i have not given hope seriously, but as long as the gov continues to listen this old man TUN( because he wants to cover his tracks same like Perwaja Steel) proton will take a long time to flourish.


  • erm..aku pun bkn org econnomist la…

    if nak protect bole jer…tp biar ade pengurusan sumber yg betul la. jgn ade lubang sana sini. nak invest ape2 pun kaji la dan sentiasa la dgr kehendak pengguna.

    and satu lg bab quality bg naik atau bg yg terbaik jg la utk pasaran tempatan…aku rase kalu quality kete kita trus improve..x de lg suara2 luar yg mempertikaikan proton.

    pastu bg kelonggaran or keistimewaan utk org beli kete tempatan kita ker pun ok jg…interest bank rendah..cukai utk kete tempatan rendah ker. kurang kan cukai kpd syarikat proton sendiri pun ok kot.

    mcm comment2 yg lain ckp pasal gaji minimum malaysia ni patut dah dinaikkan pun aku setuju jg.

    tp tu la at the end mesti kembali kpd pengurusan sumber tu blk…mcm mana nak perbaiki,tambah baik dan nak kurangkan benda2 yg x efisien dlm pengurusan sumber ni penting.


    • memang saya tunggu, sebab bagi saya, it will show a turning point. 1.6 CFE turbo with a six speed box in a tuah body, n a quality made exterior n interior, at least to the ispira standards.. i will buy!


  • saya tak kisah proton ni kena ‘protect’ oleh kerajaan, dan saya juga faham Tun sudah tentu akan memastikan kereta proton akan terus dibeli/laku di Msia.

    Jika dilihat di negara lain, walaupun wujudnya “protectionism” bagi melindungi industri kereta mereka, tetapi di manakah kedudukan kenderaan keluaran mereka? kereta2 mereka telah tersebar dan dijual diseluruh dunia. Kos untuk membuat kereta mereka juga jauh lebih rendah berbanding proton. Tetapi Proton masih lagi bergelut untuk memperkenalkan model2 baru lantaran hanya mengharapkan Msia dan beberapa negara lain. Dan harga proton pun bukan murah sebenarnya jika ditambah dgn kadar faedah yg tinggi berbanding kereta jenama luar.

    Nasib baik jugalah di bawah pengurusan Dato Syed Zainal, proton telah bertambah baik dan menunjukkan peningkatan. Jika tidak mungkin kereta saga,wira masih dikeluarkan.


  • negara maju pun ada juga subsidi,cuma kita x nampak macam kat negara kita, tingkatkan skill dan pendapatan rakyatlah penyelesaian kepada masalah kita,
    kereta keluaran eropah makin canggih lebih kepada bahagian aksesori tambahan, asas kereta masih sama
    kereta proton cuma perlu ada seimbang dari keselamatan, harga, styling, kalau proton blh keluarkan kereta setanding kat eropah pun dh ok bg sy


  • (ouh.. banyak pandangan yang baru aku dapat dan baru aku belajar dari comment2 kalian)

    Benda2 ni dalam diri aku, aku selalu berdialog dalam hati “Kalaula PakLah tak jadi PM.. takde timbul sangat rasanya isu subsidi rasanya.. time beliau minyak naik melambung sangat.. harga barang terus naik tanpa menurun seperti harga minyak.. rakyat sangat marah.. dan masih terasa sedikit sebanyak walaupun dah berlalu pergi zaman pemerintahan beliau..”


  • Betulke statement ini:-

    Despite Mercedes and BMW costing three times more in Malaysia than in Europe, Malaysia is one of the best markets for these huge luxury cars.

    Malaysia tempat lambakan kerata mewah recond (2nd hand). pemakainya perasan beli kerata 2nd mana ada class. Indonesia jauh lagi standard dari kita, diaorang tak mainlah barang bekas ini.


    • ni mesti terlebih tgk sinetron kat tv3 ni smpi xsempat nak kluar rumah melihat realiti.yg bt bangunan,keje kat ladang tu agaknya warga negara mn ek.bkn nak menghina org indonesia yg dtg sini cr rezeki tp statement tu seolah-olah sumer org indonesia kaya raya dan mempunyai kereta mewah.setiap negara ade golongan yg mewah.even negara yg miskin pun ade org kaya juga.diorang nak pki kereta mewah second hand ke,brand new ke,tu die punya pasal lah.ntah2 saudara ni yg pki kereta mewah recond tu sbb saudara mcm sgt mengetahui perasaan org yg bw kereta recond tu.


  • Wah..semakin rancak berbincang..

    Saya belum boleh berfikir untuk melontar ulasan balas terhadap komen2 kalian. Maklumlah, sibuk di Plaza Angsana JB. APRC 2011 dan MRC 2011.

    Overall, rally memang mantap. Cuma penganjur kena panggil water tanker MBJB curah air atas track. Jika tak, nanti crowd tak datang tengok rally di SS Angsana.

    Ok. Teruskan berforum


    • Keputusan rasmi untuk Overall 1st Leg Malaysian Rally APRC 2011. (boleh rujuk web malaysianrally 2011)

      1) Chris Atkinson 02:06:29.4 Neo S2000
      2) Gaurav Gill 02:08:09.8 Mitsubishi Evo X
      3) A. Mcrae 02:15:56.7 Neo S2000
      4) Brian Green 02:19:54.6 Subaru Impreza WRX STi

      7) Akira Bamba 02:38:38.0 Neo Cusco

      Katsu Taguchi, Rifat Sungkar, Cody mungkin akan menyertai Super Rally esok. (Di mana kereta mereka mungkin kemalangan, rosak atau sebagainya)

      Kereta Mcrae mungkin kehilangan tork sebab melalui pendengaran saya, bunyi Neo-nya macam bunyi ekzos pecah.

      Penyertaan penonton amat menggalakkan. melihatkan ramai juga anak dara2 datang bersama keluarga bersila atas tikar mengkuang menonoton rally di bawah pkok kelapa sawit.

      Pnyertaan rally kali ini sangat memberangsangkan. Sebanyak 38 kereta memasuki saingan pada tahun ini.

      Misubishi mungkin kereta paling berkuasa dalam rally ini. Tapi perlu juga mengambil aspek teknikal, pemandu dan sedikit nasib baik untuk memenangi perlumbaan kali ini. Setakat ini Neo S2000 dipandu Atko kekal mendahului saingan sejak Stage2 lagi. Diharap mementum ini dapat diteruskan untuk sesi esok.


  • hmmm
    memang terbaik idea2 yg dilontarkan
    but saye suke untuk keluarkan satu topik
    kualiti produk barangan tempatan
    kualiti kereta tempatan yang berkadar langsung dengan semangat orang malaysia (malay especially)untuk menjage kualiti
    amat lemah
    tiada semangat langsung untuk menghasilkan produk yang berkualiti
    bukan sahaja di plant proton
    malah boleh dilihat di kilang2 vendor proton/perodua
    sangat2 lemah
    sehinggakan saya terpaksa employ foreign worker untuk menjaga kualiti
    dan hasilnya amat memberangsangkan
    namun amat2 tidak saya gemari kerana wang rakyat akan mengalir keluar

    apa comment anda…


  • Kalau Proton dibeli orang luar,nampaknya makan gaji je lah orang Malaysia.Jangan bila Proton dah gah di seluruh dunia,barulah basher mula nak kata ‘I’m Malaysian,I’m proud of Proton’ walhal kutuk habis-habisan Proton.
    Kita bagi masa kat Proton.Persona R mungkin langkah pertama Proton untuk berubah sepenuhnya.Kalau nak kayakan kroni pun,surulah kroni tu buat baramg bagus sikit.Satu lagi,mungkin semua ingat bila Pakatan R memimpin tiada lagi wujud istilah kroni.Walhal,mereka pun ada kroni masing2 untuk dikayakan.
    Dua kali lima sahaja,macam geng2 mereka di nun jauh bawah sana yang menjadikan pulau kecil sebagai tempat mereka membuat family business.
    Ingat diorang pun takda masuk poket ke?


    • tu la, setiap pemimpin atau parti politik mesti ada kroni, kalau tak sape nak support dana untuk kempen, tak payalahlah hipokrit mengatakan tiada kroni..tu semua pembohong maha besar..


  • mmm…semakin dalam isu nie dibincangkan. Menarik. Masing2 ada buah fikiran masing2:)
    Bagi saya selagi proton adalah GLC, kerajaan mmg ada protection bagi memastikan matlamat dan halatuju seawal penubuhannya terlaksana dan berkembang. Mcm nie la… mcm mak bapak kita melindungi kita dan menjaga kita sehingga la kita bleh berdikari dan menjadi insan berguna dan berjaya. Bila berjaya, mak bapak kita gak mendapat balik manfaatnya:)

    Sekali baca komen2 di atas, ramai sebenarnya meletakkan harapan yg tinggi kat proton nie:) Saya pun, tapi agak2 ar… seperti saya petik kata2 Dato Nadzmi antara lain katanya rakyat m’sia nie kadang2 meletakkan harapan yg melampau. … pikir2 balik, ada benarnya. proton 26 thn masih belajar lagi dan pembelajarannya pun sekarang berkembang apa. dlm tempoh tu, kita expect mcm2; kualiti kena tip top la (mmg ar, sapa yg tak nak), servis nak high class, nak teknologi canggih2 kat model2nya; kan proton dlm proses memperbaiki kualiti dll. dari masa ke semasa? Ada yg kata too slow ar compare dgn company lain.
    Kita negara membangun, kenapa tak suruh kat diri kita, jiran kita, anak cucu kita, kawan kita jadi mcm keadaaan mcm negara negara maju sehebat kualiti kehidupan mereka…sekarang? – Semua nie adalah satu proses bukan? sehingga la sampai thun 2020 nanti. Mcm tu ar proton, yg penting peningkatan tu ada dan berkembang dan pada satu masa apa yg you all harapkan kat proton tercapai gak.:)
    Seperti yg saya pernah cakap, cth model2 kia/hyundai/toyota/honda; model2 diorg yg cantik2 tu kalau dikaji dah masuk berapa generasi baru dpt bentuk dan teknologi yg sebegitu rupa? average masuk dlm 5, 6 generasi… Proton semua model2 segment nya dah berapa generasi dan compare peningkatan mutu rekabentuk dan teknologinya? persona R masuk 2nd generation, Exora baru first generation dah bleh dibanggakan designnya. Lepas nie dipertingkatkan lagi dgn jentera enjin baru lagi. saga BLM pun dah masuk 2nd generation, overall not bad bagi low cost sedan.
    Cuma dilema bagi proton mcm nie kot.
    pasaraya maiden yg jual barangan murah semurah kualitinya utk majoriti golongan pembeli berbanding barangan yg dijual di pavillion bukit bintang. Bila dunia berkembang tapi golongan majoriti nie dah celik mata tapi x berkemampuan dan sentiasa berangan barangan maiden yg diorg beli sepatutnya sehebat kualiti barangan kat pavillion tu no matter how. Dilemanya timbul bila pasaraya maiden tu pun ada cita2 nk jadi mcm kat pavillion tu tapi golongan majoriti nie sendiri tak mampu nak membangun selari maju dgn apa yg diorg berangankn:) maka jadi lah isu2 bila kualiti dipertingkatkan, pastu mahal komplen. company kecil di banding dgn kemudahan company besar. bila harga sini mahal kat luar jual murah dah bising gak, tanpa nak tahu letak duduk sebb2nya. Tentulah ada bnyaak faktor2 diambil kira. dan banyak lagi ar…

    hehe.. apa yg saya merepek mlm2 nie? sorry, sebenarnya saya just lontarkan sahaja apa yg ada dlm fikiran nie tanpa susun bahasa dan struktur ayat yg teratur dan betul.,, tapi mcm tu ar, harap faham:)

    cheers!


  • “7. Singapore : Buyers have to pay a high price for a certificate to import cars.”

    Pendapatan per kapita rakyat Singapura adalah USD42,653 (ranking 15 dunia) manakala perndapatan per kapita rakyat Malaysia sekitar USD7,775 (ranking ke 65 dunia). Kan banyak beza tu Tun.

    Reference:-
    http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2010/02/weodata/weorept.aspx?sy=2010&ey=2010&scsm=1&ssd=1&sort=country&ds=.&br=1&c=512%2C941%2C914%2C446%2C612%2C666%2C614%2C668%2C311%2C672%2C213%2C946%2C911%2C137%2C193%2C962%2C122%2C674%2C912%2C676%2C313%2C548%2C419%2C556%2C513%2C678%2C316%2C181%2C913%2C682%2C124%2C684%2C339%2C273%2C638%2C921%2C514%2C948%2C218%2C943%2C963%2C686%2C616%2C688%2C223%2C518%2C516%2C728%2C918%2C558%2C748%2C138%2C618%2C196%2C522%2C278%2C622%2C692%2C156%2C694%2C624%2C142%2C626%2C449%2C628%2C564%2C228%2C283%2C924%2C853%2C233%2C288%2C632%2C293%2C636%2C566%2C634%2C964%2C238%2C182%2C662%2C453%2C960%2C968%2C423%2C922%2C935%2C714%2C128%2C862%2C611%2C716%2C321%2C456%2C243%2C722%2C248%2C942%2C469%2C718%2C253%2C724%2C642%2C576%2C643%2C936%2C939%2C961%2C644%2C813%2C819%2C199%2C172%2C184%2C132%2C524%2C646%2C361%2C648%2C362%2C915%2C364%2C134%2C732%2C652%2C366%2C174%2C734%2C328%2C144%2C258%2C146%2C656%2C463%2C654%2C528%2C336%2C923%2C263%2C738%2C268%2C578%2C532%2C537%2C944%2C742%2C176%2C866%2C534%2C369%2C536%2C744%2C429%2C186%2C433%2C925%2C178%2C746%2C436%2C926%2C136%2C466%2C343%2C112%2C158%2C111%2C439%2C298%2C916%2C927%2C664%2C846%2C826%2C299%2C542%2C582%2C967%2C474%2C443%2C754%2C917%2C698%2C544&s=NGDPDPC&grp=0&a=&pr.x=8&pr.y=6


    • Minyak di malaysia RM2.70 seliter, di Singapura S$2.13 seliter = RM5.22. Gaji RM105,350 di Singapura, di Malaysia gaji RM19,049. Ratio gaji harga minyak di Singapura = 20,182 manakala di Malaysia ratio gaji harga minyak adalah 7,055. Kan jauh beza tu.


      • kenapa minyak sahaja yang compare,kenapa tak harga rumah,kenapa tak harga barang,harga kesemua benda di singapore.
        Apa nak dibangga dengan Singapore ni,mereka tu memang bernasib baik dari segi geografi,walaupun seteruk mana polisi negara mereka,kapal tetap akan berlabuh kat situ,tempat yang paling strategik.
        Pergilah duduk sana,duit banyak,tapi tempat terhad,tulah pasal setiap hari minggu berlambak orang singapore masuk Malaysia nak berjalan-jalan.
        Biarlah negara mereka maju ke apa ke,mereka tetap ada kelemahan sendiri.
        Sudahlah,kita kat sini sepatutnya bincangkan dunia automotif bukannya bercerakarama politik kat sini.
        tajuk mengenai pendapat tun ni memang ada sedikit isu politik,tapi lebih kepada isu automotif negara kita.
        Kalau risau sangat pasal gaji,pergilah undi pembangkang untuk pilihan raya akan datang,dan tengok apa yang diorang mampu buat.Tak payah nak berteriak kat sini.
        Nak maju,tapi ramai di antara kita yang suka membazir termasuklah saya walaupun merungut gaji kecil.
        Proton tolonglah maju kehadapan,agar mereka-mereka yang selalu menyalahkan Proton atas harga kereta di Malaysia menutup mulut serapat-rapatnnya.


      • Singapura takde hasil bumi pun macam Malaysia ni. Sawit takde, getah takde, minyak takde (tapi pengeksport ke 18 terbesar minyak dunia), bijih timah takde. Yang betul kita kena ikutlah kan. Orang luar yang masuk bekerja di Singapura tu pun semuanya profesional. Kat Malaysia yang masuk orang yang tak sekolah pun dari negara miskin.

        Manalah ada sebut pasal politik bang. Tak sebut langsung pun. Fikir dengan rasional.


      • udah2 ler…xyah gado2. Hebat mana pun negara org. I still luv M’sia. sy kn Malaysian? 🙂
        Pasal protection nie mmg masing2 ada perspektif masing2. Apa2 pun kita perlukan protection nie, sebab negara lain pun berbuat begitu dlm bentuk2 yg pelbagai. Yg nie kena sedar. Jgn hanya sebab kita nak murah, nak itu nak ini atas kepentingan sendiri kita pun bagi ar hujah2 yg sebenarnya tak pun menyeluruh, just menguatkan pendirian kita jer… Kerajaan kita tak ar teruk sangat. Diorg tau apa yg diorg buat. Tak lah bermakna diorg nie tak de kelemahan. Mari ar kita rakyat m’sia sama2 bantu…

        cheers!


      • Ehm..jangan emosi bro..Relaks, kita disini berbincang menggunakan akal bukan dengan nafsu..

        Betul kata bro Unknown tu. Betul juga kata Azrai..Malaysia mengalami masalah gaji yang rendah. Singapore pula walaupun gaji mahal, tapi bukan sahaja minyak, kereta, haratanah, barang runcit adalah mahal. Sampai shopping minyak masak pun kat Giant Skudai, Johor.

        Pada saya, kerajaan Malaysia agak lambat menjalankan dasar-dasar untuk memajukan negara. Sektor swasta agak takut melakukan perubahan dan rakyat belum bersedia berubah cara berfikir.

        Dalam aspek automotif, ya, Proton perlu lakukan perubahan. Produk perlu globalize. Ia akan membuka mata rakyat. Bukan untuk suruh rakyat beli kereta Proton, tapi sebagai suntikan semangat cintakan hasil tangan negara.

        Kepada Proton, jangan takut lakukan perubahan. Tak perlu jadi jaguh kampung. Tapi pastikan dunia kenal produk Proton.

        p/s: Minyak dah naik RM2.70, saya sedang berkira nak naik basikal ke pejabat. Tinggal nak dan tak nak je nih. Kena kendong laptop plak lagi. hoho


      • bro fridz, bagus untuk kesihatan tu..kalau opis dekat ngan rumah dlm 5km tu ok la..kalau jauh tu tak terlarat gak nak mengayuh hari2 kan..bila bro cerita pasal bawak basikal kendong laptop teringat cerita Shaolin Soccer, yg perut besi tu..hahahaha… 😀


      • Saya memang pengguna pengangkutan awam. Baik untuk kesihatan, alam sekitar, dan juga dapat kurangkan 1 kereta dalam trafik. Lagipun kerjaan dah subsidi banyak pengangkutan awam ni. Rugi kita tak guna. Yang ramai guna Indon, bangla, Nepal, Myanmar sedangkan kita bayar cukai diorang pulak yang dapat kemudahan tu.

        Fikir-fikirkanlah.

        Macam bro unknown cakap tu kenapa kita nak compare dengan Singapura? betul buat apa kita nak compare. Tapi Tun pun bagi dengan jelas perbandingan Malaysia dengan Singapura dalam statement dia yang nombor 7 tu kan.


      • Jarak pejabat dan rumah dalam lingkungan 13km je (Jarak sesaran). Tapi bila dengan kereta, saya perlu drive 23km + bayaran tol dan sedikit kesesakan lalulintas untuk satu hala.

        Saya berpendapat, hatta minyak jadi murah sekalipun, ia tak menyumbang kepada kemudahan saya untuk ke tempat kerja. Kenderaan akan jadi banyak dan tiada perkhidmatan bas/LRT. Jadi orang ramai memilih untuk memandu sendiri.

        Betul kata azrai,indon,bangla dan nepal je yang memenuhkan ruang bas. Orang kita mungkin menganggap bas bukan standard mereka. Takde class laa katakan…

        Kadang2 kesian pada fresh graduate yang nak kerja. Tiada bas dan LRT ke tempat kerja. Gaji pertama belum dapat, dah pikir kena beli kereta. Dahlaa kena bayar hutang PTPTN lagi, kos sara hidup lagi, simpanan untuk kahwin lagi..Gaji pulak murah. Kejam kan?


  • You’re wrong bro….we’re not stuck in Middle income trap…we’re stuck in LOW INCOME trap. That’s why everything so expensive…
    I can debunk all the points above, but don’t feels like wasting my time with the old dictator.


  • We can SELL PROTON thus we can still save the 50,000 jobs for the ppl.

    You didnt mentioned anyhting about Approved Permits.

    Thailand didnt have any national cars of their own yet they became the Motor Hub in SEA.

    We can still tax foreign cars to generate revenue but scrap Proton for free market.

    Proton is using the rakyat’s money to build their business, but selling it back to the rakyat…..Why not the rakyat just pay extra rm100 per month to the government instead of running this business with costs(labour,material,development) and losses? Another fine example would be, you have a total asset of RM500 cash. Your dad decided to open a nasi lemak business to sell to you only…but he needs the capital from you. You gave him rm100. He bought the necessary materials(rice,lemak,sambal) from the supermarket and prepared his nasi lemak…and sell it back to YOU only. With that RM100…he profited RM50 in your expense…So your cash has dwindled to RM350. And the cycle continues…we can see your dad is makin money from you but Your family is not making money at all..the 1 makin money is the supermarket…..tis is How Proton generate their revenue.


    • Your analogy is in error. Your dad is part of your family. Your dad also adds to family income. Dad does not sell to you only. He sells to everybody he can get his hands on. Now that Proton has been made private (DRB is Privately owned and not a GLC). That nullifies a lot of the microeconomic arguments seen here.

      Even though Thailand is a regional manufacturing location for foreign automakers, the MAJORITY of people are still poor. When prostitution becomes a source of national income, there is no escape from the vicious cycle of enslavement for the foreigners.

      Why anybody wants to compare Malaysia with a country that Exports as much as they Import is questionable. Clearly its not an equal comparison when you look at their Per Capita Income (My = 3 x Th), GDP Growth (My=3 x Th) when our population is less than half of Thailand. Evidently we do not want to be like them. It is a step backwards.

      We make our own cars. They make for somebody else. When we do stop making anything, we shall fall.


  • aku quote member aku nyer say kat wall fb tadih.
    “Nyah, kalau maju membangun atas platform/tech orang, mana2 retard dengan separuh otak pom boleh buat. Faham…biar sakit tapi self sufficient”

    ader logik la jugak sket. tapi the system is not corrupted, tuh pasal proton or AP is effecting the rakyat.

Leave a Reply