ARKIB

KATEGORI

Buletin

EKSLUSIF : PROTON dan Penganalisa Tempatan

Views

TERPANGGIL untuk saya menulis tentang tajuk di atas selepas membaca laporan akhbar di Utusan Malaysia hari ini (24 Januari 2012). Laporan akhbar tersebut ialah mengenai wawancara pemberita dengan seorang penganalisa ekonomi dari FA Securities Bhd, Zakie Ahmad dan juga seorang pakar ekonomi, Datuk Dr Norraesah Mohamed, yang juga pengerusi eksekutif MYEG). Menurut Zakie, penggabungan PROTON dan DRB-Hicom akan membenarkan PROTON mencari jalan untuk berkongsi teknologi dengan VW, Honda dan Suzuki, kesemuanya rakan perniagaan DRB.

Beliau juga menambah bahawa rakan kongsi PROTON perlu mempunyai modal yang besar dan juga mempunyai teknologi yang tinggi untuk memajukan PROTON. DRB-Hicom juga menurut beliau mampu membawa PROTON ke pasaran luar negara hasil dari bantuan rakan kongsi DRB dan oleh kerana DRB pernah memiliki saham terbesar PROTON suatu ketika dahulu, ini akan memudahkan lagi DRB untuk membawa PROTON maju ke hadapan.

Saya rasa, mungkin penganalisis ini kurang prihatin tentang industri permotoran. Terima kasih kepada PROTON, rakyat Malaysia menjadi begitu “mahir” tentang automotif. Kalau tidak pun, mempunyai perasaan ingin tahu. Inilah yang dikejarkan oleh mantan Perdana Menteri kita dahulu, Tun Mahathir, agar rakyat Malaysia lebih berfikiran secara industrialistik. Namun begitu, industri automotif adalah lebih kompleks dari setakat masalah power window yang sering kali rosak. Apa yang Zakie katakan itu mungkin benar, JIKA pihak DRB-Hicom benar-benar mempunyai talian kuat dengan jenama-jenama automotif tersebut.

Jika kita kaji, DRB-Hicom sebenarnya tidak mempunyai rekod yang menarik dari segi membangunkan sebuah jenama kenderaan. Benar, ia menjadi rakan kongsi kepada Honda, Mercedes-Benz, Isuzu, Suzuki dan Volkswagen tetapi sejauh manakah “kuasa” DRB di dalam syarikat tersebut? Honda Malaysia contohnya, penglibatan DRB tidak lebih dari memudahkan Honda untuk berurusan dengan pihak kerajaan. Lebih kepada mediator.

Pihak pengurusan atasan yang lebih dominan masih datang dari Honda Japan. Baik di kilang di Pegoh, Melaka mahupun di pejabat kecil mereka di Petaling Jaya. Untuk Mercedes-Benz, DRB hanya lebih kepada tuan tanah kepada kilang pemasangan enjin di Pekan. Benar, ada juga muka-muka Melayu yang bekerja di sana tetapi adakah kepakaran mereka yang diberikan oleh Mercedes-Benz AG itu mencukupi? Bagi Volkswagen, DRB mendapat bantuan Perdana Menteri yang mahu menaikkan kampungnya, Pekan.

VW mendapat pelbagai keistimewaan tetapi di dalam dunia industri automotif, VW terkenal dengan sikap sombongnya. Mangsa terbaru mereka ialah Suzuki, di mana presiden Suzuki memaki hamun sikap VW secara terbuka di media antarabangsa. Di Malaysia, VW nampaknya menggunakan peluang ini untuk meraih pelbagai kesitimewaan. Dengarnya, pihak Naza yang sering mendapat layanan istimewa dari pihak kerajaan turut mengadu akan keistimewaan yang dikecapi oleh VW. Adakah VW benar-benar jujur untuk menaikkan industri automotif negara atau hanya mahu jumlah jualan yang tinggi?

DRB baru sahaja mendapat hak menjual model VW CKD, satu pencapaian yang menarik dan boleh dikatakan bijak, tetapi adakah negara mendapat sedikit bantuan teknologi? Syarikat automotif yang mempunyai pegangan majoriti oleh DRB-Hicom sebenarnya ialah Suzuki Automobile Malaysia. Dua jika kita masukkan sekali arwah Hicomobil yang dulunya menjual Chevrolet. Adalah prestasi mereka mantap? Suzuki masih lagi menjual Swift model lama walhal model terbaru sudah hampir dua tahun di dalam pasaran.

Model Alto di bawa masuk dari India dan langsung tidak memberikan apa-apa pulangan kepada rakyat Malaysia dari segi TOT (transfer of technology) ataupun vendor. Model Swift yang dipasang di Pekan juga mempunyai peratusan komponen Jepun yang tinggi. Model sedan Kizashi yang digembar-gemburkan akan dilancarkan masih tidak terlancar. Hicomobil pula dikudakan oleh pemegang AP, dan nilai jual balik jenama tersebut yang tidak memberangsangkan serta perangan sombong General Motors Asia Pasifik turut menjadi punca kejatuhan jenama tersebut di bawah DRB-Hicom.

Persoalannya di sini ialah, bagaimana DRB-Hicom yang mempunyai profil sebagai pengimport, pemasang dan pengedar kenderaan mampu membantu PROTON untuk menjadi pengeluar kereta yang baik? Zakie dan juga Datuk Dr Norraesah berkata, Honda, VW dan Mercedes-Benz mampu membantu. Boleh saya tanya, apa hasilnya jika mereka membantu PROTON? Apa mudah untuk sebuah syarikat memberikan teknologi yang bernilai jutaan Euro kepada sebuah syarikat baru? Kenapa pula Honda dan Suzuki mahu menolong PROTON menjual model mereka di pasaran antarabangsa? Bukankah itu akan menjadi tindakan bunuh diri kerana PROTON bakal menjadi pesaing mereka bagi model-model entry level? Bagaimana pula sejarah lama DRB yang dahulunya memiliki PROTON mampu membantu PROTON sekarang?

Saya sokong DRB mempunyai kepakaran mereka yang tersendiri dari segi business mangement and no-nonsense attitude (terutama dari teraju utamanya yang cukup berdisiplin) tetapi yang akan membantu DRB untuk mengubah PROTON bukanlah sejarah pemilikannya, tetapi lebih kepada cara pengurusan. Datuk Dr Norraesah berpendapat, cabaran utama PROTON ialah untuk memastikan harga dan teknologi model PROTON akan menjadi lebih kompetitif. Saya bersetuju bahawa cabaran PROTON ialah memastikan teknologi dan harga produk mereka lebih berdaya saing. Tetapi perlu difahamkan, bila jenama lain menjual jutaan unit setahun, Proton menjual lebih kurang suku juta unit dalam tempoh yang sama.

Kita semua faham kenapa barangan di Mydin murah – kerana ia dijual dalam kuantiti yang banyak. In bulk. PROTON umpama membeli komponen di 7-Eleven sedangkan syarikat lain membeli barangan yang sama di Mydin. Jika PROTON tidak berubah, akan ada hanya satu cara sahaja untuk PROTON menjadi kompetitif – perlindungan pasaran oleh kerajaan. Suka atau tidak, itulah hakikatnya. Datuk Dr Norraesah juga berkata, DRB mampu membantu dari segi rekabentuk dan penyelidikan model terbaru PROTON agar menjadi lebih kompetitif berbanding dengan produk negara lain.

Mungkin Datuk Dr boleh berkongsi di manakah kepakaran DRB dari segi R&D dan design. Setahu saya, DRB-Hicom hanya ada satu sahaja jenama automotif yang dimiliki sepenuhnya oleh DRB-Hicom – Modenas. Adakah teknologi dan kepakaran Modenas mampu membantu PROTON? Ke mana hala tuju PROTON Teringat bila berbual dengan seorang wartawan permotoran tempatan dahulu di mana beliau berkata jika PROTON dicabut tiang kilangnya dan dipasang di Thailand atau negara lain, pasti PROTON akan menjadi syarikat automotif yang lebih hebat dalam masa lima tahun. Mungkin ada benarnya kerana beliau cuba memberikan penekanan masalah PROTON sebagai sebuah GLC (Government-Linked Company) yang sering menjadi kambing hitam pihak-pihak kementerian yang perlukan sumbangan modal untuk acara nasional atau bila memerlukan tajaan kenderaan.

Dengan kemasukan DRB-Hicom sebagai tuan punya syarikat, diharapkan pihak-pihak kementerian ada rasa malu untuk mengganggu PROTON. Biarlah PROTON menumpukan sepenuh perhatian terhadap core business mereka – membuat kenderaan. Bukannya menjadi penaja pertandingan badminton, bukannya untuk jadi penaja kenderaan bagi parti politik dan bukannya untuk jadi sasaran kelemahan kerajaan. Pekerja PROTON juga perlu sedar, tiada syarikat kenderaan di dalam dunia yang mampu hidup di dalam satu pasaran sahaja. Ia perlu lebih global, dan untuk itu, ia perlu lebih penelitian.

Bukan gah dengan anugerah tempatan yang hanya laku di dalam negara sahaja. Kilang yang dibiarkan beroperasi jauh di bawah kapasiti maksimum adalah bukti kelemahan pengurusan. Tak pernah lagi saya melilhat kilang kenderaan yang separuh kosong tidak digunakan. Ini perlu diatasi kerana di mata pemain industri ini seperti Jepun dan Jerman, PROTON tidak serius di dalam pengurusan syarikat. PROTON perlu tumpukan perhatian kepada pakar-pakar automotif mereka yang terbukti berjaya bila mereka dicuri oleh syarikat lain. Di dalam syarikat kenderaan global, kemahiran di dalam R&D diberi tumpuan. Ini ialah kerana tulang belakang dan nadi syarikat automotif terletak di dalam kumpulan R&D.

Jika PROTON tetap membiarkan mereka ditarik keluar untuk bekerja dengan syarikat vendor atau syarikat automotif yang lain, perlu ada kajian kenapa ada aliran keluar skil-skil penting ini. Dari segi penjenamaan dan juga pemasaran, PROTON dilihat masih lagi terkial-kial ingin meletakkan nama mereka sebaris dengan Edaran Tan Chong Motors (Nissan), UMW Toyota, Honda Malaysia dan lain-lain di Malaysia. Dalam proses itu, cukup gelihati kerana PROTON terlupa ia ialah sebuah syarikat PENGELUAR kenderaan, bukannya pengedar kenderaan seperti saingannya di Malaysia. Jika PROTON masih melihat UMW Toyota sebagai pesaing dan bukan Toyota Motors Corporation sebagai seteru utama, maka ia akan tetap menjadi jaguh kampung. Rakyat Malaysia sebenarnya sudah lama dibiarkan hidup di bawah tempurung.

Harga minyak yang disubsidikan ialah contoh utama mengapa kita tidak mampu bersaing di pasaran global. PROTON tidak terlalu tertekan untuk mendapat enjin yang lebih menjimatkan minyak kerana harga minyak di pasaran utamanya (iaitu pasaran tempatan) adalah lebih rendah dari harga sebenar minyak global. Tanpa enjin yang lebih baik, bagaimana PROTON mahu berdaya saing di pasaran global seperti China atau Eropah di mana harga minyak lebih mahal. Mungkin ada bagusnya jika pekerja PROTON dipaksa membayar harga minyak global, barulah mereka memahami kepentingan sebuah enjin yang menjimatkan minyak. Saya ingin memberi cadangan kepada DRB-Hicom agar membawa balik tumpuan PROTON kepada produk utama mereka – kenderaan.

PROTON menghabiskan jutaan Euro untuk Lotus, sebuah jenama yang tiada kena mengena dengan teknologi kenderaan entry level yang dihasilkan oleh PROTON. PROTON juga menghabiskan jutaan Ringgit untuk pasukan Rali Dunia mereka, sedangkan pulangan balik tidak setimpal. PROTON juga tidak menggunakan publisiti dari Rali Dunia itu ke tahap global, sesuatu yang mengecewakan. Paling menarik, jualan kereta Satria Neo jugak tidak begitu memberangsangkan. Malah, model skala (scale model) Satria Neo S2000 WRC juga tidak wujud di dalam pasaran. Apa gunanya kita masuk WRC jika publisiti bertumpu ke pasaran yang sudah kuat, atau ke pasaran yang terlalu asing bagi PROTON? Mungkin konsep PERT ingin diterapkan di sini, tetapi PROTON juga perlu ingat, motorsports ialah satu sukan yang mahal dan aliran duit keluar selalu menjadi tidak terkawal.

Bukankah lebih menarik jika duit yang dilaburkan untuk penjenamaan itu digunakan untuk menghasilkan produk yang lebih baik. Bila PROTON sudah ada produk yang lebih baik, barulah dilakukan penjenamaan. Buat apa kita lakukan branding bila orang akan datang ke showroom untuk melihat produk yang tidak segah namanya? Lihat sahaja kepada Hyundai-Kia, syarikat gergasi Korea yang secara asasnya bermula sama dengan PROTON. Hyundai-Kia sedar mereka perlukan peningkatan dari segi kualiti dan teknologi. Ini terbukti di dalam produk Kia Optima mereka yang lama. Kualiti sudah jauh meningkat dan teknologi sudah on-par dengan barisan gergasi lain.

Sayangnya, jenama itu terlalu lemah untuk menarik orang ke dewan pameran bagi menghayati sendiri kemajuan syarikat Korea itu. Oleh kerana itu, Hyundai-Kia memberikan tumpuan sepenuhnya kepada rekabentuk. Dan ternyata, rekabentuk yang menarik membawa pembeli yang dahulunya lari jauh dari jenama Korea untuk membeli produk terbaru mereka dan merasakan sendiri kualiti pemasangan yang jauh lebih baik dari sesetengah jenama Jepun. Ini ialah satu template yang sudah tersedia untuk ditiru oleh PROTON. Mungkin sebelum PROTON membuat proses penjenamaan, perlu dilakukan proses management overhaul dan gunakan mereka yang terbukti di dalam bidang automotif.

Pada hemat saya, DRB-Hicom tetap menjadi pilihan utama walaupun kepakaran mereka terbatas. Namun begitu, mereka tahu apa benchmark syarikat automotif global dan itu ialah sesuatu yang pihak pengurusan atasan PROTON tidak ada. Sebagai “taukey” baru, pastinya DRB-Hicom perlu bersikap garang. Kepada orang lama PROTON yang berlindung di bawah payung, payung itu bakal ditarik balik. Kepada mereka yang ada “hanky-panky” business di dalam PROTON, bersiap-sedia kerana pengurusan DRB memang akan bertindak keras. PROTON sebenarnya masih milik negara, cuma rakyat sudah jelak memberikan peluang kepada PROTON. Jangan harapkan sentimen nasionalistik untuk meraih jualan. Taktik lapuk itu hanya akan memakan diri sendiri. Rakyat kini lebih mementingkan kualiti produk dan diharapkan PROTON baru ini akan memberikan sesuatu yang lebih berdaya saing.

* Penulis sudah bergelumang di dalam bidang automotif lebih dari 15 tahun, dari bergaul dengan pekerla kilang pemasangan sehinggalah ke pemimpin syarikat automotif dunia.

the authorMohd Izarul
Founder
Pereka grafik berjiwa otomotif

94 Comments


  • artikel ini cukup baik untuk dikongsikan bersama… sebaik2nya pihak proton & drb-hicom boleh mulakan sesuatu yang menarik untuk proton lebih bardaya saing & maju diperingkat global… saya dari dulu lagi mencadangkan proton kena fokus secara intensif untuk meningkatkan keupayaan rekabentuk & teknologi… modul KIA/Hyundai terbukti berjaya mentransformasikan & membuka mata dunia… saya cadangkan Proton ambil la designer berprofil tinggi untuk setkan halatuju mereka, sebab design automotif sekarang trendnya ibarat fashion, sentiasa berevolusi… vote for Chris Bangle sebagai cheif designer Proton yang baru, siapa setuju??? sila like… 🙂


  • kenapa Proton terlalu lama mengenai R n D sesuatu produk. Proton tidak ketinggalan dalam hibdrid dan juga elektrik. Malah dalam tahun 2007 proton telah kuarkan proton gen.2 eve hibrid…kalau kata R n D, berapa lama diperluakan sesuatu R n D sedangkan hakikatnya Proton tidak ketingggaln tapi akhirnya Proton menjadi ketinggalan kepada end user sebb produk sampai sekarang tidak berlaku…sepatutnya tahun itu juga Proton buat fleet program utk test kereta pada kerajaan n akhirnya pada 2010 atau 2011 boleh pasarkan produk setelah diuji beberapa tahun…tapi akhirnya kita masih menanti menanti dan menanti…

    kemana pergi keberanian Proton…masih menanti projek supercar terbaru syed zainal yang kononnya dalam masa terdekat…tapi akhirnya kita ternanti nanti…belum sempat campro d gunakan sepenuhnya syed zainal dah nak ganti enjin baru…banyak duit Proton sehingga ingin ikut perkembangan sedangkan produk tidak dibangunkan sepenuhnya….letihla dengan Proton ini…sape2 yang tau pasal R n D Proton tolong jawab…sbb letih


  • Kalau nak tahu berapa tinggi tahap kepakaran sesuatu Maker ni tengok berapa lama dia boleh keluarkan model baru dari design fix ke production. Kalau tak silap Exora dalam 18 bulan. Ni dah kira level global standard.


    • kalau ikut standard development new model antara 18 ke 24 bulan.. memang proton dah capai standard tu, cuma proton kekurangan dana nak pelbagaikan model gunakan 1 platform, kalau tak dah tentu sekarang dah banyak model proton otr…


  • Saya menyokong penglibatan proton dalam sukan rally. Walaupun pulangan nya dari segi kewangan mungkin tak seimbang. Tetapi pulangan dari segi pendedahan kepada teknologi rally dan jenama proton kepada masyarakat global mungkin ada. Cuma proton perlu lebih bijak untuk mengambil peluang pendedahan tersebut.

    Dan saya setuju dgn ulasan bahawa untuk proton lebih berdaya saing, proton perlu keluar dari kepompong GLC dan kerajaan. Proton perlu berdiri sebagai syarikat swasta 100% yang diuruskan dan ditadbirkan oleh orang2 yang pakar dan memahami selok belok dunia automotif serta mempunyai matlamat yang jelas tentang hala tuju proton. Bukan oleh orang2 yang cuma memikirkan untung semata2.


  • Satu ulasan yg baik dan bernas….memang ade kebenarannya…proton selaku pemilik lotus sepatutnya memasang kete tu kt kilang tg malim…baru blh cut cost berbanding UK ..secara x langsung memberi pengalaman & pemindahan teknologi pd pekerja proton..( sapa kata org malaysia x bagus)…dpt bersaing dgn kualiti dan harga yg kompatatif… ibarat kata pepatah..ape guna ade sport car, tp sekadar untuk dibawa bersiar2 ditepi belukar……


  • I still feel that Proton should come out with its own thing not by directly adopting others technology but to refer and come up with own stuffs.

    This is the creteria of being a special in this global arena, I still like the idea of coming tech with Lotus since Lotus is a special brand in the market with its philosophy in car driving experience.

    We need to implement certain DNA into the brand to make it successful and recognise and have fans with the brand. There must be certain thing to make Proton special to the market.

    Proton in going into a good direction but just need to catch up with its pace.


  • Artikel yang sedikit bias.

    Saya setuju jika penulis mengkritik kebolehan DRB untuk membantu Proton. Ya, dari segi teknologi dan pengetahuan, DRB bukan setaraf Proton. Tidak akan ada transfer of technology antara VW dan Proton. VW bukannya kepunyaan DRB..

    Sehingga ke akhir artikel itu ditulis, saya masih tercari-cari apakah resolusi atau formula yang penulis sediakan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi Proton. Sayangnya tiada. Penulis hanya mengkritik Proton dari pelbagai sudut.


    • Sebab tu bro campro ada tulis “Saya rasa, mungkin penganalisis ini kurang prihatin tentang industri permotoran” sebab banyak perkaa disentuh adalah alasan sebelum DSZ pegang lagi. Saya x heran penganalisis akan kritik mcm tu.


    • dikatakan drb expert dalam marketing,..so kite tgk mcm mane drb buat marketing increaskan sale proton…

      ( Datuk Dr Norraesah juga berkata, DRB mampu membantu dari segi rekabentuk dan penyelidikan model terbaru PROTON agar menjadi lebih kompetitif berbanding dengan produk negara lain.)…

      betulkah DRB ada teknologi dalam pembuatan kenderaan (kereta). teknologi pemasangan semula kenderaan DRB mmg hebat.kalaulah DRB ada teknologi pembuatan kenderaan dan jurutera dan designer sejauh mane pencapaiannya..yg nampak sekarang drb lebih suka memasang sahaja daripada R&D…atau lebih kurang mahu jadi mcm P2 designer bumper sahaja.

      contoh terdekat MODENAS, kalaulah DRB betul-betul ade teknologi pembuatan kenderaan dan ada kuasa dalam menentukan hala tuju syarikat utk keluarkan model yang terbaru dan mengikuti perkembangan teknologi semasa kenapa model MODENAS yg dikeluarkan kurang mendapat sambutan dan teknologi yg diguna pakai boleh dikatakan agak terbelakang berbanding pesaingnye…dan seolah-olah MODENAS tidak melihat Honda dan Yamaha sebagai pesaingnya…jadi dimanakah peranan DRB untuk memperingkatkan kualiti dan teknologi MODENAS.

      masih lagi menggunakan enjin kawasaki dan kenapa x buat enjin sendiri mcm proton walaupun MODENAS dah lama wujud kat Malaysia..malah sales pun kurang memberangsangkan….model dan enjin terbaru CTRIK masih lagi tidak kelihatan dijalan raya, sbb org xnak beli coz langsung x praktikal dan mesra pengguna.. Ini seperti memperlihatkan DRB tidak ada kuasa utk menentukan hala tuju MODENAS sbb terikat dgn bos-bos jepun yang kedekut ilmu dan xkan tranferkan teknologi…so nampak mcm MODENAS hanya dibina untuk pemasangan moto model kawasaki sahaja.

      back to proton..kes Lotus cars biarlah tunggu lima tahun lagi sbb plan pemulihan yang rangka dalah lima tahun, sbagaimana yang org lain ade sebut kalau plan pemulihan ni gagal lebih baik jual sahaja lotus cars daripada terus menanggung kerugian,rasanye kalau lotus cars dijual masih banyak company yg nak beli terutama sekali company china dan Jepun..tapi yg proton kene kekalkan pegangan ialah lotus engenering…

      hyundai pun untuk memperkenalkan kenderaan dan bina jenama peringkat global pun melalui rally melalui model hyundai coupe.ade juga yg saya setuju proton x bleh dah gunakan sentimen nasionalistik sebagai faktor penjualan kereta sbb org malaysia dah kurang kesedaran dan semakin hilang tentang semangat nasionalisme sbb terlalu seronok dalam comfort zone x mcm org jepun dan korea yg bangga dgn produk keluaran mereka sendiri walaupun mereka tahu kualiti kereta yg dikeluarkan adalah sama dgn kereta protn sebenarnya….just 2 my cent..


      • sori ada tambahan lagi..walaupun MODENAS ade kuarkan model Moto 1 Malaysia dengan harga yang paling murah..tapi org tetap jugak nak cari honda dan yamaha yg harganya lebih mahal…mak bapak yang nak bagi moto kat anak-anak mereka pun memilih honda dan yamaha…so sejauhmana peranan DRB dalam MODENAS dan RND.


      • setuju dengan bro naz, modenas ni menjadi antara pilihan terakhir bagi pembeli, tapi bagi saya sebab utama kenapa modenas kurang sambutan berbanding jenama yang ada berbau jepun seperti Yamaha dan Honda kerana design modenas kurang hebat berbanding model yamaha seperti LC, daya tarikan memang kurang, nak kata kualiti modenas ni tak bagus saya tengok ok saja, tapi ada kedengaran masalah enjinnya, sepatutnya DRB bukan sahaja perlu membangunkan Proton yang baru dibeli, Modenas juga perlu diubah sekali, pelbagaikan model untuk tembus pasaran motor cc besar, pasaran moto kapcai boleh diluasakan di indonesia dan vietnam dan thailand.


      • Rasanya penulis tak salah. Memang Hyundai and Kia dah lama wujud 20-30 years before proton, but they set up their motor division and produce their own-brand car dalam 70’s – 80’s jugak. No issues kan.

        Tapi advantage for Hyundai sebab diorang start with heavy industries like construction etc, so the technology was there. Proton produced car tak lama after founded, so like they start with zero.

        Itu bezanya.


      • Itu sebenarnya satu perbezaan yg ketara. Dengan adanya heavy industry, diorg bukan sahaja sudah ada foundation yg bagus, malahan mereka juga boleh menyuntik dana yg diperlukan pada industri kereta yg baru nk bertapak. Maknanya mereka ada backing jika industri kereta mereka ada masalah. Proton hanyalah bergantung semata2 pada industri kereta. Kereta kurang kualiti -> kurang jualan -> kurang untung -> kurang duit utk r&d -> masih kurang kualiti. Ni contoh mudah la.


      • hyundai motor ditubuhkan pd 1967 dan kereta pertama cortina dikeluarkan pd 1968 secara kerjasama. kereta pertama hyundai yg dicipta secara sendirian bernama pony dikeluarkan pd thn 1975.

        proton ditubuhkan pd 1983 dan proton saga pertama dikeluarkan secara kolaborasi pd thn 1985. dan kereta pertama sepenuhnya proton dikeluarkan pd thn 2001 iaitu proton waja.

        kalau perbandingan penubuhan ada 16 thn perbezaan dan kalau ikut perbanndingan pengeluaran kereta pertama ada perbezaan 17 thn utk kereta rebadge dan 26 thn utk pengeluaran kereta secara sendiri.

        dan latarbelakang syarikat hyundai tu sendiri adalah berasaskan kejuruteraan. 17 thn bukan tempoh yg sekejap. kalau ada anak perempuan dan boleh ambil spm dan boleh kahwin.


  • Most of you rasanya dah terlepas pandang. Rasanya apa yang dia tekankan di sini ialah:
    – Kenapa syarikat lain dengan mudah nak kongsi teknologi? Apa mereka dapat?
    – Kenapa Proton tak jaga R&D department mereka sampai ramai engineers terlepas lari?
    – Parameter di mana Proton berfungsi tidak mencerminkan kehendak pasaran global. Tanpa benchmark yang betul, bagaimana Proton hendak menghasilkan produk bertaraf global?

    Satu soalan – Perodua kata they build car for the masses. BMW builds the Ultimate Driving Machine.

    Proton ni, apakah objektif kewujudan mereka?

    Saya rasa, PROTON perlu lebih serious jika mahu ke global.


  • Fridmax, rasanya dia ada bagi cadangan tu.

    Tiru business planning Hyundai Kia, dan cantas/trim the fat. Dia pun ada secara main-main suruh orang Proton ayar minyak harga global supaya baru tahu kehendak pasaran global.

    Awak ni speed reading kot? Cuba baca betul betul. Atau awak jeles nak curik spotlight? hahahah!


    • Phungsu Wandu,

      Saya bukan speed reading bro. Saya baca 2 kali dan 2-3 kali bagi sesetengah perenggan..

      Adakah dengan meniru business plan Hyundai/Kia boleh dikatakan sebagai cadangan? Kalau begitu, mahukah rakyat Malaysia dipaksa membeli Proton seperti rakyat Korea dan Hyundai/Kia..Boleh tirukah begitu?

      Proton perlu bayar harga minyak global untuk sedar dan prihatin dengan mahalnya harga minyak? Nampaknya rakyat Malaysia hanya kenal “Harga Minyak” berbanding rakyat Eropah yang lebih mengenali “Emission Standard”. Enjin THP PSA, EcoBoost dan TSI dihasilkan kerana kekangan cukai terhadap pematuhan pelepasan asap.

      Saudara patut tahu Proton mempunyai Campro yang mematuhi Standard pelepasan Euro 4. Sedangkan kebanyakan jenama Toyota dan Nissan yg popular di Malaysia ini hanya menyediakan enjin Euro 2..

      Saya tak bermaksud tidak menyokong kenyataan penulis. Tapi penulis seolah2 sengaja meletakkan disclaimer:

      “Penulis sudah bergelumang di dalam bidang automotif lebih dari 15 tahun, dari bergaul dengan pekerla kilang pemasangan sehinggalah ke pemimpin syarikat automotif dunia”

      untuk memaksa pembaca menerima pendapat beliau.


  • “Selepas semua rancangan, khususnya yang membabitkan pemindahan teknologi dan peningkatan kualiti yang digariskan untuk Proton Holdings itu dilaksanakan, mentaliti pengguna tempatan bahawa kereta Proton perlu dijual pada harga murah, harus dihapuskan”
    “Contoh terbaik ialah kereta Honda atau Toyota yang boleh disifatkan sebagai kereta nasional Jepun, tetapi tidak dijual murah di negara itu.

    petikan kata2 Pengarah Urusan Kumpulan DRB-Hicom, Datuk Seri Mohd Khamil Jamil.

    So, adakah rakyat Msia dapat membeli kereta proton pada harga mampu milik seperti skrg dalam tempoh beberapa tahun akan dtg?


    • Ala bro, of cause la ada. Kereta kan ada banyak entry line. X kan x tahu kot. Ada kereta murah ada kereta mahal. Semua car maker ada. Tapi jangan aspect la kereta 40k nak teknology 70k punyer.


      • tu mmg bro. tp mentaliti rakyat msia nak kereta harga persona, tp nak minta letak mcm2..proton pun boleh pening kepala.

        Dan bila harga kereta proton hampir2 dgn harga honda,toyota,kia dll, org msia akan lebih prefer beli kereta luar.


      • itu la antara perkara yg perlu ditempoh proton.
        Senang cerita, proton keluar jer kereta dengan spec yg mmg ok eg: p321a. Pembeli akan tentukan sendiri. tapi Promosi Proton TERLALU LEMAH.


    • itulah KPI kami di Proton
      nk produce kereta teknologi 100k
      tp jual 60k
      sbb ini permintaan rakyat Malaysia
      the customer demand

      tp klo DRB masok campor
      jgn harapla bro2 sekalian
      mari pikirkan payslip utk membeli krete Jepon
      ade pekdah…


  • ads stu je peluang yg proton bleh grab drpd situasi sekarang iaitu berkongsi vendor dgn company2 yg related ngan DRB yg pasang kete kt msia. sekurg2nye p1 bleh memperoleh parts dr vendor yg tlh mencapai standard manufacturer asing dn bukannya vendor yg hnye bergantung kpd p1 dn x berkualiti….


  • apebile wartawan yg hanye “tgk dr luar” & interview org2 besar, membuat ulasan/komen
    merepek2 keluar

    lu masok ini industri automotif dlu la bro
    jadi vendor
    jadi Protonian
    jadi Peroduanian
    then baru lu tahu tahap mane “industri automotif” kite sbnrnye

    ulasan byk yg syok sendiri
    gua bagi 4/10 bintang…

    *menganjing sikit : pengkomen pernah bekerja dengan vendor, perodua dan sedang bekerja di proton…pengkomen ini juga mempunyai geng yg melambak di Pekan, Pahang…pengkomen juga agak arif dgn DRB…pengkomen juge mempunyai geng2 di NAZA, Hyundai dll…pengkomen seorg yg macho…


    • cayalah bro yuri…

      saya pun pnah keje kat pekan, tapi 6bulan jek.. pastu berubah industri, tapi masih minat pasal kereta.. hehehe..

      bro, sumber2 saya dlm HAMM bagitau yg citer2 berlegar kat pekan bahawa Rashid ceo HAMM akan masuk proton, pastu ade sorang lg dr HQ DRB-HICOM akan join PROTON.. betul ke bro?


  • artikel yg menarik. saya amat bersetuju bahawa DRB Hicom juga tidak mempunyai rekod pencapaian dlm bidang permotoran global. tapi kesemua pembida proton pun sama, naza dan Dato Seri Nadzmi pun takde rekod pencapaian global dlm bidang permotoran. so any pembida yg menang pun keadaan tetap sama.

    apa yg diharapkan ialah niat dan perancangan DRB Hicom untuk proton. harap DRB Hicom bukan beli proton utk milking malaysian money since they already part of local dominant player with honda, suzuki, mercz and vw. harap diorang punya niat utk letak proton setarah hyundai dan toyota. harap tak ada top management DRB nanti yg berlagak dgn proton, kononnya nak ‘mengajar’ proton macam mana nak buat kereta ( sebab DRB pun tak pandai buat kereta, tau pasang je ), sebalik nya sama sama belajar macam mana nak buat dan jual kereta dgn berjaya.


    • saya hendak tunggu dan lihat sajalah…. bagaimana pemasang kereta nak mengajar pembuat kereta cara membuat kereta dgn betul….

      mula2 saya nak tengok apa jadi dgn DSZ dan berapa harga dia nak letak P321A…..


  • pandangan saya:
    DRB Hicom sebuah syarikat yg besar. dlm R&D nyer tidak kurang hebat.
    pernah kah anda dengar tentang salah satu produk yg dikeluarkan oleh hicom iaitu deftech av4? mmg la ia bukan kereta biasa.. kalau tak salah saya kereta ni hasil dari R&D hicom sendiri.. proton hanya perlu rakan kongsi yg mampu beri dana kewangan yg secukupnya untuk R&D mereka. bila hicom sudah ambil alih proton dari kazanah tidak boleh lg rakyat kata proton mghabiskan duit rakyat.
    R&D proton bukan calang2 R&D, sbb untuk mghasilkan sebijik kereta bukan satu pekara yg mudah,, seawal 1996 proton sudah mulakan projek waja.. ye seawal 1996. disbbkn kegawatan ekonomi 1998, proton terpaksa melewatkan pelancarn waja dari 1998 sehingga tahun 2000. proton tidak perlukan R&D dari hicom.

    anak syarikat milik pehuh (100%) proton iaitu Lotus mmg mbebankan proton, jika anda hanya pandang pada hasil jualan “jumlah kereta” Lotus dan kata lotus mrugikan proton, anda silap. banyak lagi sumber pendapatan Lotus, Lotus bukan sekadar mgluarkan kereta sport nye sahaja tetapi menjadi jururunding teknologi kepada pngeluar kereta lain, cntoh nyr Nissan GTR, dan banyak syrikat lain (rahsia) yg mahu mgunakan teknologi Lotus untuk mghasikan kereta mereka,

    tolong jangan bandinkan Hyundai-Kia dengan proton, sebab meraka bukan saja buat kereta tapi mcm2 lg produk mereka, bukan setakat mcm2 tapi bermacam3. dari kapal laut, kereta kebal, kereta api, kapal terbang eh banyak10x lg ler..

    kalau kata proton perlukan R&D dari hicom mgkin tak tepat, kalau duit dari hicom mmg tepat.. kita tunggu Tuah keluar nanti ok?

    ilmu saya sangat terbatas, ini adalah pandangan saya.. harap jika ada yg sudi berkongsi maklumat atau mpebetulkan kesalahan saya, saya mohon pertolongan. terima kasih.


  • Saya harap peranan DRB dalam Proton cuma trim the fat/wastage, kasi power lagi marketing department, dan sedia modal secukupnya untuk teruskan projek enjin family y serta neo r, arena r dan perdana r.

    Perkara yang positif dalam proton skrg seperti DSZ, lotus engineering dan program rally harap sangat tidak dicantas.


  • Apa yg drb hicom boleh buat, sedangkan perniagaan meraka berpersikitaran monopoli dan AP.

    Adalah dia derma jumlah yang lumayan tapi brapa byk pulak dia kebas atas jenama bumi…

    Umum sedar dr noresah ini mmg penyokong tegar kerajaan dan dia teringin juga rasa jd senator.

    Drb hicom dulu ada air asia lingkup,
    dulu ada eon bank jual ke cina hong leong,
    dulu kejap ada pos malaysia advertised bisnes online macam mudah.my ,, setiap pembelian dihantar oleh pos malaysia,, skrg dah senyap.
    Dengar pulak nak take over ktmb tapi lepas govt beli semua set emu baru,,, wah betul macam mak bapak punya duit la dia buat…….

    Ake rekomend dia neraka tingkat 8….


  • this is good article to open your mind yang selalu melihat Proton dari sudut ‘syarikat Malaysia’ dan menjilat apa sahaja yg proton buat.

    artikel ini menyentuh bagaimana Proton untuk bersikap realisitik untuk menghadapi persaingan pasaran. Kemahiran strategi, pengurusan dan pengeluaran dilihat kurang cekap oleh proton keranan terlalu banyak dibuang untuk perkara dari mata kasarnya hebat, tetapi ia tidak dapat memberi faedah yang jitukepada proton.

    Proton adalah GLC dan sebab tarag GLC itu, Proton tidak lagi maju sehingga sekarang. Hanya gah di dalam negara dan disokong oleh rakyat yg kononnya mencintai barangan Malaysia.

    Proton sepatutnya hari ini dah keluarkan kenderaan yang menguasai entry level, tetapi sudah ada model middle level sendiri yang unik dan terkenal.

    Proton di bawha DRB-Hicom untung hanya kerana pasaran modal yang besar dan bukan kerana kepakaran yang ada oleh DRBHicom. Kapasiti kilang Proton mungkin dapat dimaksimumkan ole DRB Hicom dengan memasang kenderaan import, dan hakikatnya bukan model Proton. Kerana apa, kerana proton tidak ada banyak model baru dan hebat untuk dipasang dan dimaksimumkan kapsaiti kilang. Dari segi nilai wang, Proton akan untung kerana sewaan ruang kilangnya, tapi dari segi nilai penarafan Proton, proton masih lagi bukan pengeluar kenderaan yang besar malah tidak lagimampu bersaing dengan kilang cawangan honda di thailang.

    Proton sudah ada modal dan pemilik yang baru, tetapi Proton masih tercari cari bagaimana identiti model dan hala tujunya. Proton perlu keluarkan lebih banyak model pasaran tetap dan model baru untuk menguji pasaran dgn menampilkan rekabentuk yang lebih agresif dan terkini dalam semua aras model bukan hanya kepada sedan.

    Proton setakat ini masih belum berjaya untuk menguasai ASEAN. dan adakah tidak lama lagi, ilan Proton akan jadi kilang pemasang kenderaan spt di PAgoh dan Pekan?

    kuasa politik dalam Proton adalah beban, dan kebebalan pihak pengrusan juga satu lagi beban.

    selamat berjuang proton dan ingat, proton sentiasa dilihat dan dinilai oleh semua sudut masyarakat termasuk petani. Dan harus terbuka di dalam melakukan pembaharuan dan bukan sibuk mempertahanakan apa yang ada ada dirinya.


    • RALAT: “Proton sepatutnya hari ini dah keluarkan kenderaan yang menguasai entry level, tetapi sudah ada model middle level sendiri yang unik dan terkenal.”
      Pembetulan:
      Proton sepatutnya hari ini dah keluarkan kenderaan yang menguasai entry level, dan sudah ada model middle level sendiri yang unik dan terkenal.


  • klu dsz out dr proton,aku xberminat dah kat proton coz aku mula berminat ngan proton masa dsz masuk coz aku dh tgk profil dsz masa tuh n nape dia sanggup masuk prtn yg sdg rugi walupun kontrak 5 thn,sdgkan klu stay perodua,lg masyuk coz myvi dh dkt nak launch. Ni umpama langkah kiri, tolak rezeki. Tp aku ikut perkembangan, tahun demi tahun,dsz kata nak turn around prtn. Dia dah laksanakan, dsz kata dia nak bg kete tek n kualiti eropah n jepun tp rega malaysia,, i.allah thn nih akan dpt.

    Tp dsz akan kena buang…sedih oooo,aku mmg xpahamlah nape kena amik org lain ganti dia,sdgkan dia dah kotakan janji dia sblm nih n prtn semakin meningkat dr tahun ke tahun,bukan sahaja dr segi jualan,kualiti malah dunia sukan permotoran juga.


    • Mmm…. so sad. Bagi saya DDSZ terbaik buat proton. Comitted to be better adalah slogan terbaik proton utk keluar dari zaman silam yg suramnya. Dan DDSZ dah buktikan. Tapi sayang…. nie la politik. Kat luar dah la bersepah politik, kat dalm pun nak politik gak. Sampai x tau dah nak beza yg mana kaca n yg mana permata. Hanya nak kekalkan pengaruh DRB dlm proton, permata pun sanggup dibuang… zalim dan b*d*h kn? (dgn izin; sorry emo sket..). Apa2 pun DDSZ adalah ikon perubahan proton yg tiada galang ganti.

      cheers!


      • DSZ mmg terbaik!! hai fauzan baru sedar ke dlm proton penuh dgn politik???? itulah proton….ramai kat luar yg sayangkan proton tapi makin jelas buat apa sebab dah bosan dgn politik proton…dulu saya dok pertahan gak proton dlm PT sekarang lantak kau lah proton.


      • Mmm… mmg pun dah lama sedar politik dlm proton sejak Zaman Tmahalel lagi. Tapi sudah2 ler… nie ler org kiter. Mcm mana ler bangsa nk maju…
        Pi mai pi mai tang tuu gak…

        cheers!


    • tunggu dan lihat mcm mane DRB meningkatkan jualan, kualiti dan pembangunan teknologi dan model proton dalam masa 2 hingga 5 tahun.DRB lebih suka kepada pemasangan dan rebage sahaja kerana memberi keuntungan dan x menanggung kos RND yg besar.

      Mungkin dah ada niat nak jual proton kepada syarikat asing..cth VW oleh DRB.


      • klu pemsgn dan rebadge je krg jatidiri proton dlm tu…bole selit2 kat kat ride and handling, yang lain ikut design luar, klu utk eksport luar aku x kisah sgt, janji bole diterima / laku..tp utk tempatan dan sbg malaysian aku lagi suka design sekrg terutama exterior, rnh…cuma interior , fit n finishing bole improve lagi la. takat exterior tu, mmg lagi bagus la dr toyota..takat vios , altis, city , stream , wish proton mmg bole makan la..

        bagus apa design proton, cam european sikit..muscular..tak terlalu tirus cam honda, klu tgk p321a aku imagine klu takde koyok tu ada sikit2 cam maserati, segi saiz, klu utk luar, p321a aku rasa takde mslh utk ke eropah sbb mmg nmpk cam hatchback, kan europeans suka hatchback..tp p322 dah hatchback kan jd xde masalah. sdr segi saiz aku x pernh nampak p321a dpn mata jd x bole komen…apa pun wpun keta proton nmpk cam tak besar cth cam gen2 dan saga tp dlm mmg selesa..

        personal opinion, kekalkan DSZ , huhu


    • aku tak leh bayangkan kalau proton masih kekal dgn savvy dan gen-2 je..bila datang je DSZ, beliau telah jadikan gen-2 sbg persona sedan dan savvy ditukar ke saga sbg base line model. tq DSZ.


  • Modenas tengah memajukan dirinya sendiri…..mulai tahun ini…modenas akan lebih garang dengan pengenalan model2 yg lebih menarik…..TQ


  • Mmm… dlm banyak2 artikel, adakalanya nilai check n balance perlu utk melihat apa yg kurang diperbetulkan dan yg baik dipertingkatkn dan semua nie perlulah dlm ruang lingkup batas rasionalnya:)

    Pasal komentar 2 pganalisis tu, saya hormati profesion n nilai akademik mereka. Cuma sy kurang hargai pendapat mereka tentang persekitaran DRB-proton tu; Begitu spekulatif, sekadar berimaginasi dan just beranalisis di atas kertas sahaja tanpa ada penjiwaan baground sejarah DRB/proton, limitasi, kekangan dan cabaran sebenar yg mereka depani. Hehe… jgn berangan la VW akan berkongsi /transfer teknologinya kepada proton. Pernah baca artikel ketika JW proton-VW gagal, antara lain VW pernah persoalkan bagaimana nanti proton bleh pastikan teknologi VW tidak bocor dan dipunyai company lain. Sedangkn kita tau jv tu gagal sebab proton tak kasi ekuiti yg lebih besar kepadanya walaupun setelah VW gula-gulakan platform passat sebagai pengganti perdana. Matlamat diorg satu, ingin menguasai pasaran kereta dunia rank no. 1 by 2013 nanti. Itu jer.

    Bagi saya walau DRB dah jadi pemegang terbesar proton, apa yg diorg perlu lakukan adalah memberi ruang n percaya kpd perancangan proton. Masalah proton sekarang nie adalah dana yg tak cukup utk merencanakan perancangannya. Itu sahaja. DRB dgn rangkaiannya hanya perlu membuka peluang2 dan mencari jln2 baru pasaran proton yg berpotensi besar utk melonjakkan jualan. Tak perlu ada sikap nak ajar proton bagaimana nk business dlm bidang nie. Ini bukan masanya. DRB pun perlu cermin diri gak dan sepatutnya sama2 belajar dari kelebihan dan kelemahan yg didimiliki oleh DRB/proton. DRB juga perlu strukturkan kembali proton dari segi sumber2 yg difikirkan tidak relevan sahaja tanpa perlu mengganggu gugat sumber2 yg dah mampu berkembang di dlm protn. Kita x mau lihat di luar sahaja nampak organisasi ok tapi dalamannya ramai yg tak puas hati. Semangat team jadi x keruan.

    Apa2 pun, yg terbaik buat proton. DRB kena ingat, dibawahnya sekarang adalah syarikat pengeluar kereta nasional yg dibanggakan. ada tanggung jawab yg lebih besar yg perlu digalas. Mentaliti di takuk sebagai ‘pemasang’, ‘pengilang’, ‘rebadge’ atau title2 seangkatan dengannya yg disandang selama ini untuk keluaran kereta company lain perlu dibuang sekarang dan sedar asiprasi proton utk menjadi salah satu pemain industri PENGELUAR KERETA yg disegani satu hari nanti.

    just my 2 cents.

    cheers!


  • kdang2 pandangan atau pengamatan kita berlainan dari org lain… tapi itu lah hakikatnya dan realitinya…. dbawah dsz proton telah menunjukkan peningkatan… yang pertama ala2 rebranding proton… logo keta proton yg dulunya bintang dah dtukar kpd harimau….

    yg kedua ialah naikkan kualiti bagi produk proton… kita dapat lihat dari masa ke masa mmg kualiti proton telah meningkat…

    yg ketiga ialah pembangunan enjin baru yg mana wujudnya campro dari yg dulunya guna pakai enjin mitsubishi… dan masa kini dgn ada nya cfe yg mula menjadi drivetrain dlm proton exora bold…

    yang ke-empat ialah meningkatkan keyakinan dan kepercayaan rakyat atau pengguna terhadap keluaran proton… dgn lifetime power window warranty dgn syarat dan extend service dengan syarat….

    yg ke lima ialah mendengar pandangan pengguna dgn meningkatkan service yg dberikan dari masa ke masa ini mmg telah terbukti

    yang terakhir ialah pelancaran produk baru setelah pengguna percaya n yakin dgn produk proton yg terbukti kecekapan enginnya, kualitinya, iaitu melalui sentuhan yg menarik yg ala2 eropah dan jepun dgn harga malaysia… maka proton sudah berjaya dalam mengecapi impian sebuah syarikat kereta agar segenap rakyat berpuas hati….(p321a)

    hakikatnya inilah produk proton…. kita tidak seharusnya meniru cara org semata2 dgn menepikan kekuatan kita… contohnya spt yg pernah saya ceritakan disini… suatu ketika dahulu tatkala samsung ingin membangun dimata dunia maka ceonya turun ke padang dalm proses utk mengenal-pasti kekuatan samsung itu sendiri dan dengan kekuatan itulah digunapakai beliau untuk membawa samsung kemata dunia seperti hari ini…

    seperti yg ramai ketahui dan sedar mahupun tidak… kita dalam proses untuk mencapai status negara maju dengan pendatan per kapita sejurang2nya usd15000 setahun namun adakah kita telah bermula untuk bersiap sedia dengan semua kelengkapan?pemikiran kita masih lagi di takok lama… pemikiran saya contohnya masih lagi bash produk keluaran negara sendiri tanpa memberi pandangan dan cadangan untuk syarikat negara saya terus bangun… terus menjana pendapatn untuk pembangunan insan dan negara….

    alangkah baiknya jika saya ini yg senantiasa bash beserta ideal2 yg bernas, berinovasi dan kreatif yg jesteru itu boleh digunapakai agar kita terus mara n maju… dan ada diantara kita yang mana mungkin diri saya sendiri yg bkn nya mahir atau mengetahui selok belok engineering yg cuba memberi pandangan dlm dunia engineering…

    pada pandangan saya yang hina ini… dlm penghasilan sesuatu produk kekuatannya ialah feature dia… contohnya… telah lama dalm rnd n produk2 lain yg mana kita mengaplikasikan safe mode konsep… lantaran ada diantara kereta2 yg wujud tlh menggunakannya namun dberi satu nama baru dlm proses menjadikannya unik bagi jenama kereta berkenaan sahaja dan ini juga menjadi selling poing yg akan digunapakai agar ia menampakkn satu teknologi baru… pada hakikatnya konsepnya sama seperti mana jenama lain menggunakan safe mode cuma di configure dan disettingkan berlainan sedikit….

    kekuatan yg proton ada pada masa kini ialah dsz itu sendiri yang boleh saya kata kan berjaya secara total planningnya jika pelancaran p321a menjadi kenyataan, yang keduanya ialah drivetrain proton itu sendiri dengan terhasilnya cps, campro, iafm, iafm +, cfe, dan proton ride n handling,dan feature2 yg lain yg dbangunkan oleh proton, dalam masa yang sama juga proton memiliki lotus engineering yang mana merupakan gudang ilmu bagi saya ddlm bidang kejuruteraan permotoran ini yang merangkumi ilmu2 dalam bidah automotif ini, dan seterusnya ialah kilang yang dimiliki proton itu sendiri iaitu kilang tanjung malim yang perlu dutilizekan n increasekn efficiency kilang tersebut dalam masa yang sama juga ialah tanah2 di tg malim yg dimiliki proton itu perlu diutilizekan dan selari juga denga perancangan lotus dalam memasarkan dan memberi pulangan yg menguntugkan buat proton melalui program pembangunan dan transformasi lotus…

    akhir kata mari sama2 kira pandang n lihat kekuatan yang dimiliki proton dan boleh kita panjang lebarkan kekuatan itu dengan ideal2 kita agar proton boleh maju lagi kehadapan dalam masa yang sama membangunakan modal insan dan negara kita yang tercinta iaitu MALAYSIA.


  • I don’t like DRB coz they are failure… I believe that under DRB, Proton will also fail. And I believe also that they will remove DSZ with their own people…
    So, NAZA or Tune Group.. please take DSZ to helm your company,.. he will bring Green tech to you..
    Lots of failed stories under DRB…
    Eg:
    1) Modenas: previously they sold lots of motorcycle & scooter models, but now, only 2 models left?
    2) Deftech: just military assemlbler vehicle only. If compare with Pesaka Astana (AMDAC) & Westar… they are small, but more successful from DRB.
    3) Hicom Trucks; Hicom Handalan II, model ni dah berapa tahun?.. aku rasa dah lebih 10 tahun kot..
    4) Lost GM to NAZA? hahahahaha….
    5) Mercedes-Benz? they just assembler & they are not seller. I remember in late 90’s AMI at Shah Alam, is assembling BMW (3,5&7 series) along side of Suzuki Jimmy, Mazda, Land Rover Deffender 101 and lorry for TATA……
    6) Suzuki?
    7) Honda?

    Rakyat Malaysia akan menyesal nanti…


  • Khazanah sold Proton for no profits?
    Mohd Ariff Sabri Aziz
    | January 25, 2012

    The ‘Che Det Consensus’ is an economy built around problem solving that is ‘practical’ only for the Malaysia’s business and Umno political elite.
    COMMENT

    I found it odd the statement from Khazanah Nasional Bhd that it didn’t make profit from its sale of Proton Holdings Bhd’s shares to DRB-Hicom Bhd. If no profits were made, why sell the shares?

    Secondly, Khazanah’s statement can be construed as an admission that it was given a fait accompli – take this price and don’t ask any questions. In Malaysia, only one person can do that – the man who can walk on water – Dr Mahathir Mohamad.

    I hope I can throw more light on the sale of Proton shares to DRB-Hicom. Were there any other bids besides DRB-Hicom presented to Khazanah?

    Is Khazanah brave enough to publish the identity of all the bidders?

    If it has the courage to do so, we shall not be surprised if the bidders were the Tengku Mahalil-Arumugam group, DRB-Hicom and Nazmi and company. And they all have only one master – Mahathir.

    We all know Mahathir’s end-game.

    He wants to be the Malaysian “King” Croesus. Croesus was a legendary king in a country known as Lydia in Asia Minor.

    He was fabulously rich. It was said that gold from the mines and sands filled up his coffers.

    Allow me to re-tell a short story about King Croesus in my own style.

    I hope he (Mahathir) will suffer the same fate as the original King Croesus.

    Empire destroyed

    When the Greek law-giver Solon came to Lydia, Croesus displayed all his wealth and asked Solon to name three individuals whom Solon regarded as the happiest.

    Solon named three unknown persons and Croesus was expectedly angered and asked why he, with all his wealth, was not included in the three.

    Solon answered: how Croesus can be included as Croesus does not know what God has in store for him?

    Shortly after the incident, Croesus consulted the Oracle of Delphi just as the Persian King Cirrus was embarking on his empire-building mission.

    The oracle told Croesus that if he goes to war with Cirrus, he will cause the destruction of an empire.

    Croesus went to war and was defeated by Cirrus. The empire that was foretold was his own!

    Mahathir’s plutocracy

    I recall hearing a remark that Khazanah at one time was supposed to be the golden handshake to Mahathir. That was the reason why almost all the equity in big companies is concentrated in Khazanah’s hands.

    They were to be divested to private companies in line with the much exalted public-private sector partnership.

    It should be called collusion between the political elite and the business elite. You get therefore a plutocracy.

    If Mahathir cannot get Khazanah directly, he gets it indirectly through his business associates.

    Mahathir is manipulating the business world.

    Here’s more. Last year, Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) has been asked to assist MMC Corp Bhd to conduct due diligence on the national railway company.

    The due diligence is important for MMC to decide if it wants to privatise KTMB.

    MMC takeover of KTMB

    MMC plans to pump in some RM1 billion into KTMB and take over its operations. And KTMB was asked to assist MMC. What exactly does “assist them” mean?

    KTMB, on its part, said that it has not received any instructions from the government to put the matter on hold. In other words, it’s an ongoing process. When will the takeover take place?

    The answer: when Mahathir paves the way for MMC to take over.

    How can MMC recoup the huge investments or finance it? The answer: the double-track project from Gemas to Johor Baru.

    Remember it has been delayed for 10 years. It will take off when MMC takes over KTMB.

    Then they will go to the government and say since they are the end-user for that facility, we can build it ourselves.

    Maybe we team up with the Chinese to give face to China.

    Chet Det economics

    So how do you describe our economic system since the time of Mahathir?

    The smorgasbord of acronyms – ETP, PDP, NKEA, EPP – all mean nothing.

    So what do we have? A capitalist development state like Japan? Malay mysticism mixed with market economics?

    Can it be a slow-motion version of Soviet-style economics, where the elite grabbed productive public assets for private gain?

    It looks that way: since Mahathir and Najib Tun Razak talk about welfare all the time, our economy should be called “robber baron socialism”.

    But I prefer to call it a new model – the Che Det Consensus.

    It’s an economy built around practical, problem-solving and technologically innovating model.

    Except that it is “practical” only for the business and political elite.

    It solves the problem for the robber barons, masking them under the guise of technological innovativeness.

    Hence you have the fashionable phrase of unlocking value, releasing potential… ad nauseam.

    The writer is a former Umno state assemblyman who has now joined the DAP, and is a FMT columnist.

    http://www.freemalaysiatoday.com/2012/01/25/khazanah-sold-proton-for-no-profits/


    • Very Good Information.

      But don’t worry God is great….

      Wamakaru wamakarallah, Wallahu khairulmakirin…

      To Che det…

      You plan God also plan, God is the best planner of all…


  • leman, ko dah lebih…dengan pautkan pasal kes dengki sak mongkol dekat tun dr mahathir dekat post berkaitan dengan automotif…tun dr Mahathir lawan seluruh orang termasuklah geng kabinet dia masa nak buat Proton..tun nak buktikan yang kitapun boleh buat…kenapa nak siarkan benda yang orang dengki tak tentu pasal n masukkan hal syed mokhtar..semua kata syed mokhtar kroni tun n dia dah berniaga lama dah..n tun panggil dia masa 1998 untuk reveal sape dia n dia buat pe…tu je..n akhirnya tun yang kena…yang kena tun dr mahathir…sbb sayangkang syed zainal semua nak d hentam termasuk tun..apa salah tun..tun cuma sayang dekat proton n kalau itu pun salah, aku dah fedup dengan blog automotfi sbb serangan tak bertempat…sayangnya…wp semua orang kutuk tengku mahaleel bagi aku dia hero sbb dia buat kilang Proton tak pinjam satu sen n akhirnya pengurusan proton nak buat macam2 dekat kilang proton termasuklah kononnya rancangan nak jual kepada GM…

    tolonglah komen2 yang lebih kepada automotif…sori sbb bila orang komen pasal tun tak bertempat, sedih rasa…orang kata tun GILA sbb buat Proton n kita sedar2 dah kutuk orang tua tu…kenapa…nak marah pun bertempatlah..ni bukan tempatnya..tolonglah…aku sentiasa yakin kepada Proton sebelum ini dah masih yakin kepada Proton…teruk ke baik ke aku masih sayang dekat Proton n aku bangga syed mohktar beli Proton sbb dia bangga menggunakan Proton wp harta berjuta2…


    • gie7, don’t bother about what leman copy paste the article… Tun has done magnificient job to Malaysia as a whole, he has transformed Malaysia to what we have today.. not only to Proton…

      however, I’m not against Syed Mokhtar but I really worry with will happen to Proton under DRB, yes, during Tengku Mahalel, he did not borrow any single money but he has dried up Proton’ internal fund… if he wise enough, he should leverage on the capital expenditure, with partial out & inside fund… what DSZ has done was magnificient to Proton.. under his 5 years tenure, how many model has come out from Proton, & all of his model has put Proton back on track.. & compare with Tengku Mahalel, 10 tahun sebijik..


      • Pendapat saya..

        Zaman DSZ R&D dah sedia ada…teruskan legasi jer…tu yg boleh banyak model keluar..pengalaman pun dah ada…

        ZamaN TM baru je beli..baru start bdikari…baru setup kilang dan sebagainya

        jadi mereka berdua dah buat keje yg terbaik…

        bak lirik lagu ND lala..

        Ini memang rumah kita
        memang benar dek oii.
        Jangan suruh orang jaga..
        Buruk baik ditangan kita..

        peace


    • senang cerita macam ni la, kalau tun tak cadangkan penubuhan proton, kita takkan ada teknologi & tenaga kerja yang mampu membina sebuah kereta, bukan senang nak buat kereta ni, ada negara yang dah maju pun belum mampu hasilkan kereta sendiri…walaupun proton tak la sehebat mana, tapi kita dah mampu lakukan sesuatu, daripada kita dok kondem & merendahkan kemampuan sendiri yang dah tentunya dengan sikap negatif ni kita takkan jadi bangsa yang maju.. sampai bila kita nak jadi end user, jadi pengguna je, takde inisiatif nak mencipta (inovatif)…penguasaan ilmu dlm bidang kejuruteraan automotif amat penting, secara tak langsung sebagai umat islam kita dah menjalankan fardhu kifayah…


    • Mmm… tak yah lah sentuh2 tun M tu. Dia negarawan ulung yg juga tiada galang ganti; idea n wawasannya marvelous utk rakyat m’sia nie. Cuma segelintir jer yg tak tau menghargai dan bersyukur serta tak tau berterima kasih. Proton n perodua adalah antara ideanya utk mencetuskan gelombang industri automobil seterusnya meletakkan kita pada landasan sebagai negara maju by 2020 nanti. Arkitek pemodenan negara kita nie dah letakkan batu asas utk kita mencipta gemilang, terpulang ar kat generasi m’sia seterusnya mencorakkan bagaimana. Nk terus maju atau nak melingkupkan.

      Zaman Tmahalel x teruk mana. Banyak gak sumbangannya. Tanpanya kita gak tiada lotus n proton city sekarang nie. Cuma ada beberapa decision making yg tak begitu menjadi seperti pembelian Agusta n penjualannya dll. Yg lain tu ok. Dgn munculnya DDSZ dlm proton, sinar suram proton sebelumnya kembali terpancar dan proton semakin dipercayai dan disegani menerusi kemunculan model2 barunya nanti, yg penting adalah semuanya hasil titik peluh anak watan sendiri mengembleng usaha, inovasi, dapatan ilmu dan teknologi. Tak bangga ker?

      Pasal Syen Mokhtar, dia ok. Peminat kereta proton perdana lagi:) Dia tak bising2. tapi org lain plak bising2 pasal dia… mmm. Cuma yg risaunya DRB dibawah D Khamil; bgaimana wawasan dia terhadap proton adakah selari atau bagaimana, itu jer….

      cheers!


  • memulakan sesuatu lain daripada mengendalikan / melaksanakan sesuatu
    klu aku masuk satu projek dah fasa dua utk pelaksanaan la cthnya, masa fasa satu cuma ada idea/pelan, mmg lain ooo…org fasa dua kena tanggung apa2 kesilapan kat fasa 1, just utk pastikan projek berjaya…klu org fasa dua pulak silap langkah, org fasa satu mmg diharap nampak cepat dan cuba betulkan…kesilapan yg lps jadi pengajaran, kena sentiasa pandang je hadapan..klu salah-menyalah memang tak ke mana..percayalah..


  • sesiapa yg dah baca CBT minggu sudah? lihat apa yg dikomen oleh Tengku Mahalel, his words very nice but he too stubborn to listen to rakyat…
    please evaluate by your self…
    http://www.cbt.com.my/120120/conversations-with-tengku-mahalel-on-lotus

    “Before we get into conniptions about Lotus and Proton, a quick look into history may help us understand the current situation. The English company was bought by Tan Sri Yahya Ahmad and he died in a tragic helicopter crash before he could see his plan to fruition.

    It could well be that he had a grand vision for F1-winning company started by the brilliant race engineer, Colin Chapman, and owned by the Chapman family, said one of his confidantes, who wishes to remain un-named.

    Lotus, a small English automotive-focussed research, development and engineering company, was bought by the late Tan Sri Yahya Ahmad when he was the controlling shareholder and MD of Proton.

    The issues about Lotus, including its huge and continuing losses, have re-surfaced over the past year when Proton backed a RM700 million turn-around plan that some critics have criticised as improbable.

    Tengku Tan Sri Mahaleel Tengku Ariff, who joined Proton in 1996 as VP of Strategy and Operations, and who, after Yahya’s death, was promoted to CEO of Proton and Group CEO of Proton holdings in April 1997, shared with http://www.cbt.com.my his views. Mahaleel is credited with focussing on Lotus even before he joined Proton.

    “Before Tan Sri Yahya died in 1996, he had bought Lotus. It was part of our plan to grow Proton into becoming a car-maker,” said Tengku Mahaleel …..one of the key players in Proton at that time. “This was in 1996 and the era of the Industrial Master Plan. The Prime Minister had asked us at Proton: when are you going to design your own car?

    “The government wanted a national car by 2000 and we couldn’t do it without the knowhow in 17 areas of engineering science, like chassis engineering, and engine design.

    “The reason we bought Lotus was for its engineering design and knowhow,” Mahaleel emphasized.

    “We bought it not as a sports car company and we didn’t care whether it was making profits.

    “When Lotus was acquired, we gained access to computer simulations on engine design and all the other key engineering areas to build our own national car. The savings that we gained from using Lotus engineering technology to build the Waja in 2000, the Gen2, the Savvy and the Satria in 2003, was worth more than we paid for Lotus.

    “In my time at Proton till I left in September 2005, we had no R&D grants from the government. From 2008 – 2011, Proton received R&D grants from the government worth RM750 million.

    Year R&D grants (RM million)
    2008 193.7
    2009 80.6
    2010 143.7
    2011 297.7

    “I estimate that Proton’s actual R&D expenditure in 2011 was RM40 million to RM50 million.” Tengku Mahaleel said

    “Because we wanted the knowhow to build cars, we also bought Michigan Automotive Research, a US-based company with the facility to test up to 20,000 bhp locomotive engines. We placed this under Lotus.

    “As for reports that many Lotus engineers left after it was acquired by Proton, it must be clarified that those who left were engineers employed on a GM-engine project,” Tengku Mahaleel said.

    The issue of Lotus was one of the hot topics that the media focused on when Datuk Seri Mohd Khamil Jamil held his first press conference regarding DRB-Hicom’s purchase of the 43 per cent stake in Proton. Lotus is the hot-button issue because it’s been accruing losses since the day it was bought till now. The situation became even more sensitive when Proton announced that it had taken a RM700 million loan to finance a turn-around plan proposed by Lotus CEO, Dany Bahar, Ferrari’s former brand manager.

    The turn-around plan is for Lotus, which is famed for minimalism and light-weight, to build six new models that will bring the Hethel-based company face head-on into Ferrari supercar territory. This looks like a backward step at a time when the world is looking for fuel efficiency and lightweight cars.

    While Datuk Seri Khamil Jamil conducted himself professionally when he replied that DRB-Hicom needed to do the due diligence and needed to meet and hear the Proton and Lotus managers before any decision could be made, it was quite clear that he had an opinion on the situation.

    “I wonder why there’s no one from Proton, or a Proton employee, that’s in charge of Lotus,” he said. Dany Bahar is employed by Lotus.

    We seek comments, suggestions, and advice from our readers to share with our other readers”


    • kilang proton di tanjung malim berapa kosnyer? RM1 billion if not mistaken (itu siap ada jual beli tanah ngan UPSI) & MV Agusta Spa (MV Agusta, Cagiva & Husgvana) =Euro70million= RM350mllion, berapa dah habis? RM1.3 billion or more… itu tak termasuk internet link with MV Agusta kos around RM500k, & pay debt for MV Agusta yg tak tau dah berapa RM juta habis…
      that’s why new mgmt has to ask for grant from Government, coz don’t have more money…
      p/s: cakap tak serupa bikin daa…


  • Taniah pada campromania kerana membawa isu ini ketengah. Saya selalu suka gelagat penganalisa ekonomi dari syarikat securities. Kenyataan yg dikeluarkan selalunya lambat dan tidak tepat dan kadang-kadang bersubahat. Kekadang statement yang dikeluarkan adalah untuk mempertahankan langkah syarikat itu sendiri.

    Sememangnya langkah penstrukturan semula sesuatu syarikat memerlukan memantau hal financial. Ini adalah suatu pengkajian asas. Selebihnya adalah mendengar dari bawahan sampai keatas. DRB-HICOM dan MMC telah banyak mengolah syarikat kembali menjadi berdaya maju.

    Orang Johor Port suka bercerita tentang org berjiwa besar, En. Khalid yg mula bekerja sebagai org teknikal dan bercampur dgn semua org sebelum MMC mengambil alih syarikat itu dan En. Khalid dijadikan ED. Penstrukturan semula bermula dari hasil pengalaman dan kaji selidik beliau.

    Sememangnya tiada akan ada pemindahan teknologi dari VW ke Proton melalui DRB Hicom. Dari segi teknologi pemasangan, jauh sekali. Pembikinan kereta VW menggunakan tahap automasi yang tinggi. Lihat sahaja sistem logistic VW yang tercanggih di German. Hanya dengan automasi tinggi sahaja mereka dapat megekalkan operasi di negara German di mana bukan sahaja kos gaji tinggi, tambahan cukainya melampau. Undang-undang di Germany memaksa penghantaran pulang 40% dari keuntungan operasi luar negeri balik ke German.

    Idea/Acara/Orang. Tiga tahap pemikiran dari tinggi (Idea) ke rendah (Orang). Di mana kita letak fokus kita, mencerminkan akhlak kita. Tumpulah pada Idea.


    • hopefully, he will do the right thing for Proton & don’t be like other DRB co…
      p/s: do they have fund to funded Proton if they have to borrow money to buy Proton shares?


  • teringat aku dulu masa ura2 VW nak beli share proton. Ramai betul yg menyokong termasuklah jurnalis2 automotif tempatan. Mereka berpendapat, proton boleh menjadi seperti skoda yg telah berjaya setelah diambil alih oleh VW.

    nasib baik juga VW tak dpt amik alih proton..kalau tak, abis semua fasiliti dia guna.


  • aku naik fedup ngn politik dlm blog cmni. kenapa kita perlu nk judge berpandukan kesilapan lalu, patutnya jadikan peringatan, sempadan, ni klu nk cr salah je, takde sapa yg btol je smue, sampai biler pon x abes, pkai la otak sikit, cbe pk cmne nk selesaikan masalah, bukan jadi satu masalah. ni la org malaysia, nk kaya cepat sokong ni, tp xpnh nk usehe sendiri. cuba la belajar sikit dari kesilapan, jgn jd bangang, cakap membabi buta, xpakai akal, ikut ske nafsu je. klu nk trus maju beli jela technology, pastu bodoh, org suruh makan taik makan, pastu ko kata habis duit beli tech, asal x develop sndr dr scrap. bosan la. org buat apepon salah bg org yg xpkai akal. sbb die sndr xkn maju, pandai komen je. kepala otak kosong je. cakap senang la. siol btol la.


  • 1- 1 kebimbangan utama bila DRB Hicom ambil alih Proton di saat2 pengenalan P321-A. apakah pengurusan DRB Hicom sedia berkompromi dgn harga maximum yg diletakkan DSZ iaitu sekitar RM 75, 000 bagi model premium (CFE + CVT 7 speed with steptronic manual function with paddle shifter + 6 airbag + push start button dll)? Sebab pe ckp mcm tu. sbb DRB Hicom jg memayungi byk sykt2 yg berada sama segmen harga dgn Proton iaitu Honda, Suzuki dll. Lagi takut sikap tamak DRB nak maximise untung jangka pendek dgn tinggikan harga maximum model premium P321-A. Saya harap sgt2 harga maximum RM 75, 000 tu dikekalkan sbb harga tu seiring dgn harga model2 kelas C lain d negara masing2 spt Hyundai Elantra, Chevy Cruze, Kia Forte, Honda Civic jika diambilkira cukai yg dikenakan kpd proton di dlm negara + jumlah pengeluaran proton bbanding kos R&D nya. Harga maximum tu penting sbb berada d dlm kemampuan majoriti rakyat bpendapatan sederhana jika Proton nak keretanya terutama model P321-A memintas jualan Myvi di dlm negara. So hope DSZ, teamnya dan pengurusan DRB Hicom mengekalkan spec tinggi yg diwar2kan sblm ni jg dgn harga yg diwar2kan sebelum ni. HARAP SANGAT2

    2- Oleh kerana Bank Muamalat dan EON adalah sykt berkaitan Syed Mokhtar dan DRB, maka diharap DRB Hicom menjadikan Bank Muamalat alternatif terbaik kepada bakal2 pembeli Proton dgn memperkenalkan skim pinjaman berlandaskan syariah pd kadar interest rendah iaitu di bwh 3.0%. Mksd sy dgn adanya Bank Muamalat ni, Proton maybe boleh tawarkan pelan pinjaman dgn kadar faedah rendah, downpayment yg tdk membebankan sebagaimana yg digunapakani oleh Edaran Tan Chong Motor bagi jenama Nissan. Kdg2 faktor tawaran pinjaman sewa beli juga dpt tarik pembeli.

    3- Hope pengurusan DRB Hicom sbg pemilik baru Proton dpt mengekalkan pengurusan sedia ada Proton sekurang2nya untuk tempoh minimum 1 tahun. lepas tu lu nilai sendiri la diaorang ok ke tidak ka. bg chance diaorang dan chance DRB Hicom sendiri utk lihat kemampuan ahli2 pengurusan Proton sedia ada. Nak bawak masuk org baru tak salah tapi make sure tak bertindih kerja dgn pengurusan Proton sedia ada. Kalau nak rombak besar2 an pun biarlah rombak ahli2 lembaga pengarah sudahla. Jwtn penasihat tu x perlu kot. Kalau nak kekalkan dan hargai Tun M pun lantiklah dia sbg ahli lembaga pengarah mewakili DRB Hicom ataupun sbg Timbalan Pengerusi sykt. Lebih molek kedudukan Tun M d situ. Molek bg dirinya sendiri sy rasa dan org lain jg. Bg sy jwtn penasihat lbh sesuai diisi oleh org yg btl2 arif dlm bidang automatif dgn pengalaman berpuluh2 tahun dlm sektor automatif d sykt2 utama automatif dunia. Cuba lihat apabila Geely sykt dari China ambilalih Volvo. ada tak dia masuk campur pengurusan Volvo? tak da kan. dia biarkan Volvo berdiri sbg sykt asing tp dibantu dr segi kewangan, pembinaan jenama yg lbh kuat + akses kpd pasaran China. Situasi pengambilalihan Geely ke ats Volvo jg sama ketika situasi pengambilalihan DRB Hicom ke ats Proton dimana Volvo ketika itu dlm proses mengeluarkan barisan model2 barunya yg sporty dan lbh berteknologi. Hope langkah yg sama boleh digunapakai DRB Hicom ke atas Proton.

    4- Saya masih berharap Lotus terus kekal di bawah Proton walaupun secara tersuratnya mjadi penyebab utama kpd kerugian/ kurang keuntungan Proton. Sbb bg saya tsiratnya Lotus penting dlm proses penjenamaan Proton utk dikenali d perngkat global. Cuma yg sy harap Lotus dpt mempercepatkan pengeluaran kereta konsepnya supaya terbuka mata2 penganalisis d sykt2 sekuriti juga phak pengurusan DRB Hicom yg bg sy memperlihatkan minat utk menjual Lotus. Nak hukum Lotus pun biarlah tunggu rancangan jangka masa pendek dia tamat dulu dan tunggu la hingga sekurangnya 1 produk konsep Lotus jd realiti dulu. Kalau Lotus tak dak potensi tak dak faedah bekas org Kanan Ferrari nak join Lotus. Tak dak faedah sykt2 cina mcm tunggu masa ja nak ambil alih Lotus. Saya lihat Lotus skrg ke arah hala tuju yg betul apalagi dgn kemasukan Lotus ke pasaran tbesar di dunia iaitu China. ada yg kata hny Lotus Engineering yg pntg. Bg saya tidak. Lotus Car dan Lotus Engineering 2-2 sama penting. 1 untuk penjenamaan dan 1 lg untuk teknologi dan pengalaman pemanduan kereta yg menyeronokkan.

    5-apa yg Proton krg?

    a-saya lihat Proton perlu meningkatkan kualiti servis d semua pusat2 servisnya. org kita ni pemalas. kdg2 dia x nak beli proton sbb malas nak p servis tunggu lama2. padahal hakikat servis bkn tiap2 hari pun. tp itulah hakikat yg proton kena terima mengenai sikap rakyat malaysia yg mjadi customer utama proton.
    b-sy juga lihat proton perlu agresifkan pemasarannya. baik melalui kempen iklan, hebohan kejayaan proton (rali, anugerah dll) dlm akhbar/ iklan 1-2 m/s mcm dibuat naza setiap jumaat dlm akhbar berita harian, hebohan teknologi dll. Jg sy rasa Proton krg memanfaatkan kelebihan produknya bbanding pesaing. Mksd sy tidak ada hebohan kelebihan produk proton bbanding pesaing. cth kelebihan enjin cfe berbanding enjin na, kelebihan drivetrain proton bbanding pesaing, kelebihan spesifikasi proton bbanding pesaing (multilink pd persona vs torsion beam pd kereta segmen B/C luar) dll
    c-proton jg perlu lbh kerap menyertai pameran2 automatif besar bg memperkenalkan jenamanya pd dunia. ya proton ada menyertai Geneva International Motor Show tapi apa yg kita lihat produk proton bkongsi booth dgn Italdesign Gugario. Apa yg kita nak adalah Proton menyertai byk autoshow utama dunia terutama di Eropah, China dll dan berdiri atas nama dan jenama sendiri.
    d-saya bsetuju sgt2 bsetuju dgn penulis yg meminta Proton meletakkan sykt2 global sbg pesaingnya bukannya sykt tempatan/ cawangan sykt global di Malaysia sbg pesaing utamanya.
    e-proton perlu menyegerakan pengeluaran kereta konsep2nya agar apabila ja kuar proton tidak dilihat sbg ketinggalan di belakang pesaing. ingat teknologi cpt berkembang.
    f-proton sendiri perlu memperkasakan r&d dgn membina lbh byk teknologi yg diminati oleh rakyat dunia disamping mbina kekuatan sykt melalui penemuan teknologi baru.

    Harapan saya Proton terus maju di bawah pengurusan baru dan lama


  • menarik artikel ni….komen yang membangun dan ade yang kondem, tp klu kite think positive, komen ni adalah untuk pembangunan industri automotif kita gak……
    kite same2 berdoa agar usaha kita ini mendapat rahmat dari Allah s.w.t.


  • VW mendapat pelbagai keistimewaan tetapi di dalam dunia industri automotif, VW terkenal dengan sikap sombongnya. Mangsa terbaru mereka ialah Suzuki, di mana presiden Suzuki memaki hamun sikap VW secara terbuka di media antarabangsa. Di Malaysia, VW nampaknya menggunakan peluang ini untuk meraih pelbagai kesitimewaan. Dengarnya, pihak Naza yang sering mendapat layanan istimewa dari pihak kerajaan turut mengadu akan keistimewaan yang dikecapi oleh VW. Adakah VW benar-benar jujur untuk menaikkan industri automotif negara atau hanya mahu jumlah jualan yang tinggi?


  • pndapat sy,di malaysia ni proton dikenali mbuat kreta yg murah,sebab tu bile buat yg mahal cket,rakyat bising..sy rase proton prlu tubuh jenama lain,mcm toyota dye ade lexus,honda ade acura,,,katekanlah jenama x,jd proton prlu focus keluarkan jnamayg btul2 brkualiti ,dan jenama proton diteruskan untuk mmbina utk pasaran malaysia(entry level),,disini pembeli boleh pilih nk yg kualiti atau pun tidak(skadar pndapat)

Leave a Reply